Melko tarkalleen kaksi vuotta sitten julkaisin Joensuun liikennekulttuuri pyöräilijän silmin -videon, joka herätti yllättävänkin paljon keskustelua ja sai näkyvyyttä aina YLE Pohjois-Karjalaa myöten. Etenkin videota koskeneen blogipostauksen kommenttikentässä kävi parin päivän ajan melkoinen kuhina.
Niinpä aattelinkin tämän lähestyvän "kaksivuotispäivän" kunniaksi koostaa kameralle tarttuneista otoksista videolle jatko-osan, mutta tällä kertaa hieman eri näkökulmasta.
Tässäpä siis teille Joensuun liikennekulttuuri - Osa 2!
YLE:n tekemät ensimmäistä videota koskevat jutut löydät alla olevista linkeistä:
Pyöräilijä kuvasi työmatkansa - "Lähes päivittäin löytäisi itsensä jonkun auton alta"
Ovatko pyöräilijät vai autoilijat pahiksia? - Pyöräilijän video sytytti keskustelun
Ja ensimmäistä videota koskevat blogipostaukset kommentteineen puolestaan löytyvät tästä:
Joensuun liikennekulttuuria
Liikennekulttuurinen kommenttipostaus
18 kommenttia:
Saisko vielä sellaisen, missä pyöräilet Joensuun keskustassa? On nimittäin melkoinen villi länsi.
Katsotaan jos intoa riittää. On käynyt itselläkin mielessä. Tämä työmatkan lomassa kuvailu vaan kävi luontevammin :)
Mielenkiintoista! Joensuu tarjoaa ihania metsäreittejä pyöräilijöille, mutta keskustan onkin todellinen "villi länsi" kuten sanottu!
ps. Miksi ilman käsiä ei saisi ajaa?
Ei tossa punasia päin ajamisessa ainakaan näin maalaisjäkinäkökulmasta mitään törttöä ole. Katsoo vaan ettei vaikeuta kenenkään muun liikkumista, eli esim autot ovat pysähdyksissä tai niitä ei tule. Pyörällä on jostain syystä hyväksyttävämpää vetää päin punaisia kuin autolla, luultavasti koska pyörällä ei saa niin paljon vahinkoa aikaan.
Punaisen valon voisi minun puolestani muuttaa vastaamaan vaikka stop-merkkiä, eli saisi mennä jos mistään ei ketään tule.
Todella rauhallista ja turvallista pyöräilyä. Eihän siellä näy juuri ketään. Asun Shanghaissa ja tänne voi tulla katsomaan, josko olisi liikennekulttuurissa kehittämistä. Turvaetäisyydet autosta polkupyöriin ja skoottereihin pidetään yleensä noin kymmenessä senttimetrissä. Skoottereiden ajolinjat ovat täysin vapaat. Autolla ajaessa pitää varoa, ettei aja ihmisten varpaiden yli.
Ilman käsiä ajamista ei varmaan olekaan kielletty, mutta jos sen takia haahuilee pyörällään kevyen liikenteen väylää laidasta laitaan, niin ei se ainakaan turvallisuutta lisää.
Ei kai mikään säännös estä siirtymästä tien ja pientareen yli pyörätielle, kunhan väistää kaikkia muita? Tien saa ylittää, tieltä poistua ja tiellä siirtyä sivusuunnasa, kunhan ei ylitä sulkuviivaa kaistojen välissä, ja "milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä" (TLL 21 §)
Lopputulema siis on, että vaikka punainen valo sinällään onkin pakollisen pysähtymisen merkki, osa pyöräilijöistä rinnastaa sen lähinnä kärkikolmioon. Toisaalta auto-videossa rikotaan väistämisvelvollisuutta minkä keretään.
Aika turhaa moralisointia valittaa pyöräilijän punasta vastaan ajosta jos tie kerran on tyhjä (eri asia tietty jos autoja olisi tulossa). Tai jos valo on just vaihtumassa vihreäksi jonka näkee kyllä liikennevalojen sekvenssistä hyvin nopeasti kun reittiä ajelee ympäri vuoden.
Kaikkien valittajien kannattas matkustella ja tutustua esim. Bangkokin liikenteeseen missä jalankulkijalla on vaikeuksia päästä yli jopa vihreillä, ainut keino yli pääsyyn on joskus ns. riskillä meno tasaista nopeahkoa kävelyvauhtia tai odottaa isompaa ihmismassaa jonka kanssa ylitys tapahtuu. Lähinnä huvittaa kun suomalaiset odottelee punasia esim. keskustan K-citymarketin edessä missä autoja ei ole kulkenut pariin minuuttiin.
Eri asia tietty nämä kulkijat jotka tulee väärällä puolella kaistaa vastaan nollanäkyvyyden paikoissa kuten Karsikosta keskustaan rautatiensillan alitukseen tai käännös oikealle ennen liikenne ympyrää Karsikosta tultaessa (juuri opasteen jälkeen, isot rikkaruoho pensaat blokkaa näkyvyyden totaalisesti). Valitinkin tästä viime viikolla Joensuun kaupungille eikä vieläkään tehty mitään. Monesti nähnyt jonkun ajavan vasenta laitaa pitkin suoraan tähän nollanäkyvyys spottiin. Pyörä kun tulee vastaan 35 km tässä niin ei hyvin käy...
Toinen ongelma on rullaluistelijat jotka tulee pyörän vauhtia suojatielle ja kuvittelee että autoilija kerkeis nähdä ne vielä auringon heijastaessa matalalta. Pyörällähän ei ole etuajo oikeutta ja saman pitäisi koskea lähes 30 km/h liikkuvaa rullaluistelijaakin. Juurikin tällä viikolla meinas päästä yksi rullaluistelija hengestään...
Itsekin ajan surutta pyörällä päin punaisia jos autoja ei ole tulossa ja näkyvyys on hyvä. Videossahan enimmäkseen näkyy turhaan päällä olevia liikennevaloja, jotka siis palavat vaikka liikennettä (niin autoja kuin pyöriäkin) on todella vähän (paitsi tietysti ruuhka-aikoina). En sanoisi että kukaan "törttöilee", niinkuin ylen uutisessa sanotaan. Hölmömpäähän olisi odottaa tyhjällä tiellä punaisia valoja...
Hei. Pyöräilen paljon itsekkin, en nykyisin juurikaan Rantakylässä tai Mutalassa. Mutta kuule, oletko kertaakaan esim. ääneen kommentoinut törttöilijän liikennekäyttäytymistä? Ilmoittanut rikkeestä tai kysynyt syytä siihen?
Aloitin tuolla suomi24 tämmöisen keskustelun. Ota osaa jos koet, että sinulla olisi siihen jotain lisättävää.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13757491/i-want-to-ride-my-bicycle-bicycle-bicycle.
Tässä vielä uutinen keski-suomesta. Uutisen lopussa poliisi setä sanoo, että ajaessa sarvikosta irrotetut kädet ovat peruste sakottamiseen.
Tosin sitä kuulokkeet pois korvista juttua en kyllä oikein ymmärrä. Itsekkin käytän handsfree kuulokkeita.
http://yle.fi/uutiset/poliisi_pyorailijat_kuulokkeet_pois_korvista/8253350?ref=leiki-uup
No, himpura. Hienoa tämä esimerkin voima...onko punasia päin ajavat opastaneet tämän toimintamallin omille mukuloille, vai tahdotteko vain eroon omien eläkkeidenne maksajista....
Ei riitä perusteluksi tuo, omalla riskillä mennään....sille autoilijalle tulee ihan oikeasti paha mieli kun se niittaa puskasta syöksyvän fillaristin elottomaksi siihen asfalttiin.
Parannettavaa on joka taholla, mutta jos mitään vikaa ei ittestä löydy, kannattaa alottaa asenteesta.
Autoilijana minua ärsyttävät eniten ne tilanteet, kun pyöräilijä luulee olevansa etuajo-oikeutettu suojatiellä, vaikka autolijalla ei olisi väistämisvelvollisuuta. Esimerkiksi Joensuussa olen nähnyt muutamankin keskisormen, kun pyöräilijä on väkisin ajanut väistämisvelvollisena suojatiellä eteen. Liikennesääntöjä pitäisi opettaa enemmän jo peruskoulun alaluokilta lähtien. Pienet koululaisetkin selvästi luulevat, että saavat pyöräillä tien yli suojatiellä, vaaratilanteita on kotini lähellä jatkuvasti. Toki annan tietä, mutta onko sekään oikein? Silloin lapsetkin oppivat, että auto väistää aina, vaikka he olisivat itse väistämisvelvollisia.
Ah viimeinkin oli lähtenyt Karsikon rikkaruohopuskat menemään ja näkyvyys palautettu.
"Hienoa tämä esimerkin voima...onko punasia päin ajavat opastaneet tämän toimintamallin omille mukuloille, vai tahdotteko vain eroon omien eläkkeidenne maksajista...."
Aina pitää opettaa lapset katsomaan molempiin suuntiin eikä ikinä vain valoa. Vihreillä ylittäessään voi silti jäädä rekan alle. Itsenäisesti ajattelevat lapset voivat sitten itse päätellä kannattaako mennä punaisia päin, jos autoja ei näy missään.
jossai kauhukuvissa väläyteltii, että vielä tulee se päivä kun kone ottaa ihmisestä ylivallan. nyt sulle on käynyt näin, kehnosti ohjelmoitu liikennevalorobotti jota kyseenalaistamatta noudatat. big time lol.
Tai sitten miulla ei vaan oo mihinkään kiire ja maltan oottaa valon vaihtumista :P
Lähetä kommentti