Fillarnisti: Liikennekulttuurinen kommenttipostaus

31. elokuuta 2013

Liikennekulttuurinen kommenttipostaus


Eilinen päivä oli valehtelematta yks miun pyöräilyhistorian, ja etenkin some-historian, mielenkiintoisimmista. Tuota liikennekulttuurivideota koostaessa aattelin, että ehkä tää nyt jotain kommentteja herättää, mutta ihan näin valloilleen ryöpsähtänyttä keskustelua en osannu odottaa. On siis heti alkuun paikallaan antaa kiitokset YLE Pohjois-Karjalalle ja YLE Uutisten Suora linja -ohjelmalle asian jakamisesta. Ja vielä suurempi kiitos kaikille teille, jotka olette jakaneet videota eteenpäin ja täällä blogin puolella tai YouTubessa sitä kommentoineet. Keskustelu on paikotellen ollut suorastaan hersyvää :) Kaikkiin kommentteihin vastaamiseen menisi ikä ja terveys, mutta jotain pientä yhteenvetoa tässä vois koittaa useamman kerran esiin nousseista asioista tehdä. Joskin näihinkin kaikkiin kommentoijat ovat jo toinen toisilleen vastailleet.

Päällimmäisenä nousee esiin tämä sana 'joustavuus'. Sehän on selvä, että sujuva liikenne vaatii sillon tällön joustavuutta puolin ja toisin. Se mikä näissä pyöräilijöiden ja autoilijoiden välisissä tilanteissa kummastuttaa, on joustavuuden vaatiminen pääasiassa vain pyöräilijöiltä. Toisin sanoen näissä esimerkkitapauksissakin väistämissääntöjä rikkovaa autoilijaa puolustellaan ja sen varjolla pyöräilijältä odotetaan joustavuutta, jotta liikenne olisi sujuvaa. Ja mikä hauskinta, niin noissa tilanteissahan sitä joustavuutta on omasta puolestani ollut vaikka kuinka ja paljon. Jos en olisi tilanteissa joustanut, niin olisin löytänyt itseni aika monen auton kyljestä. Noita edellä mainittuja väistämissääntöjä on jo kiitettävästi käyty videopostauksen kommenteissakin läpi, mutta kerrataan nyt vielä ne kaksi oleellisinta, mitkä videon tilanteissa tulivat esiin. Eli kun tulet kolmion takaa, väistät kaikkea liikennettä vauvasta vaariin ja kääntyessäsi väistät risteävää liikennettä. Tämän monimutkaisemmasta asiasta ei ole kyse. Niin, ja se sininen Yaris(?) kääntyi päätieltä vasemmalle.

Videon pätkiä kuvatessa ei mitenkään tieten tahtoen tai tarkotuksella hankkiuduttu hankaliin tilanteisiin, tai yritetty saada talteen mahdollisimman vaarallisia hetkiä. Tarkoituksena oli vain kuvata esimerkkejä teillä liikkuvien yleisistä asenteista ja toiminnasta. Yksikään tilanteista ei tullut varsinaisesti yllätyksenä, ehkä pois lukien se kadun reunasta u-käännöksen tehnyt tapaus. Mutta hänkin sentään näytti vilkkua :) Ehdin ja pystyin siis hyvin ja hallitusti varautumaan jokaiseen tilanteeseen. Tämä ei kuitenkaan poista sitä yksinkertaista tosiasiaa, että risteystilanteissa liikennesääntöjä rikkovana osapuolena oli aina autoilija.

Kolmantena asiana tässä voisi nyt vielä mainita tuon kansaa puhuttaneen tilannenopeuden. Kuten jo kommenteissa vastasin, niin tilannenopeus näyttää videolla suuremmalta mitä se todellisuudessa on. Heitin tuolloin arviona arkipyöräilynopeuteni olevan n. 20 km/h. Eilen kotiin polkiessani tarkkailin sitten nopeuttani. Mittari kertoi työmatkan keskinopeudeksi 21,3 km/h ja huippunopeudeksi matkan ainoassa alamäessä 27,3 km/h. Suoraa risteyksetöntä pätkää mennessäni nopeus oli 23 km/h. Maltillisen ajonopeuden lisäksi omaan ajotapaan kuuluu risteyksiin tullessa vauhdin himmaaminen (joka sekään ei videokuvassa selvästi erotu) ja muun liikenteen tarkkailu. Rohkenen väittää, että mikäli risteyksiin tultaisiin kuvaillun kaltaisesti "kuin viimeistä päivää", niin yksikään näistä tilanteista ei ois päättynyt noinkaan joustavasti.

Tässä nyt nämä muutamat oleellisimmat asiat, mitä mieleen nousi ja mistä keskustelua on syntynyt. Vielä uudemman kerran kiitokset kaikille videota ja blogilinkkiä jakaneille sekä kommentoinneille. Toivottavasti keskustelu liikennekulttuurin ja ilmapiirin parantamiseksi jatkuu mahdollisimman monella tasolla.

Ja tähän loppuun mykistyneen olon aikaan saaneet tilastotiedot.

Blogin latauskerrat eilisen ja tämän päivän aikana: 13 759
Videon katselukerrat YouTubessa: 12 911

Kiitos!

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Olen täysin samaa mieltä siitä mitä kirjoitat joustavuudesta. Pyöräilijän kannalta ongelma on se että sääntöjä noudattava pyöräilijä ei selviä liikenteessä hengissä. Ellei siis ole "joustava".

Olen ollut pitkään sitä mieltä että valistuksella saataisiin autoilijat (ja myös ne sääntöjä noudattamattomat pyöräilijät) noudattamaan sääntöjä, mutta olen menettänyt uskoni. Ei vaan tunnu järki kaikilla riittävän yksinkertaisia sääntöjä noudattamaan.

Ainoa järkevä tapa saada liikenne turvalliseksi on siirtää pyörät ajotien reunaan omalle kaistalle ja samat oikeudet ja velvollisuudet kuin muille ajoneuvoille. Missä näin ei voi tehdä pitäisi antaa pyöräilijälle olla suojatiellä samat säännöt kuin jalankulkijoilla. Yksinkertaiset säännöt tulisivat hitaimmillekin selviksi.

Fillarnisti kirjoitti...

Itellä on vielä pieni hento usko valistuksen voimaan. Saa nähdä mihin suuntaan mielipide muuttuu tulevaisuudessa :)