Eilinen päivä oli valehtelematta yks miun pyöräilyhistorian,
ja etenkin some-historian, mielenkiintoisimmista. Tuota liikennekulttuurivideota koostaessa aattelin, että ehkä tää nyt jotain
kommentteja herättää, mutta ihan näin valloilleen ryöpsähtänyttä keskustelua en
osannu odottaa. On siis heti alkuun paikallaan antaa kiitokset YLE Pohjois-Karjalalle ja YLE Uutisten Suora linja -ohjelmalle asian jakamisesta.
Ja vielä suurempi kiitos kaikille teille, jotka olette jakaneet videota
eteenpäin ja täällä blogin puolella tai YouTubessa sitä kommentoineet.
Keskustelu on paikotellen ollut suorastaan hersyvää :) Kaikkiin kommentteihin
vastaamiseen menisi ikä ja terveys, mutta jotain pientä yhteenvetoa tässä vois
koittaa useamman kerran esiin nousseista asioista tehdä. Joskin näihinkin
kaikkiin kommentoijat ovat jo toinen toisilleen vastailleet.
Päällimmäisenä nousee esiin tämä sana 'joustavuus'. Sehän on
selvä, että sujuva liikenne vaatii sillon tällön joustavuutta puolin ja toisin.
Se mikä näissä pyöräilijöiden ja autoilijoiden välisissä tilanteissa
kummastuttaa, on joustavuuden vaatiminen pääasiassa vain pyöräilijöiltä. Toisin
sanoen näissä esimerkkitapauksissakin väistämissääntöjä rikkovaa autoilijaa
puolustellaan ja sen varjolla pyöräilijältä odotetaan joustavuutta, jotta
liikenne olisi sujuvaa. Ja mikä hauskinta, niin noissa tilanteissahan sitä
joustavuutta on omasta puolestani ollut vaikka kuinka ja paljon. Jos en olisi
tilanteissa joustanut, niin olisin löytänyt itseni aika monen auton kyljestä.
Noita edellä mainittuja väistämissääntöjä on jo kiitettävästi käyty
videopostauksen kommenteissakin läpi, mutta kerrataan nyt vielä ne kaksi
oleellisinta, mitkä videon tilanteissa tulivat esiin. Eli kun tulet kolmion
takaa, väistät kaikkea liikennettä vauvasta vaariin ja kääntyessäsi väistät
risteävää liikennettä. Tämän monimutkaisemmasta asiasta ei ole kyse. Niin, ja
se sininen Yaris(?) kääntyi päätieltä vasemmalle.
Videon pätkiä kuvatessa ei mitenkään tieten tahtoen tai
tarkotuksella hankkiuduttu hankaliin tilanteisiin, tai yritetty saada talteen
mahdollisimman vaarallisia hetkiä. Tarkoituksena oli vain kuvata esimerkkejä
teillä liikkuvien yleisistä asenteista ja toiminnasta. Yksikään tilanteista ei
tullut varsinaisesti yllätyksenä, ehkä pois lukien se kadun reunasta
u-käännöksen tehnyt tapaus. Mutta hänkin sentään näytti vilkkua :) Ehdin ja
pystyin siis hyvin ja hallitusti varautumaan jokaiseen tilanteeseen. Tämä ei
kuitenkaan poista sitä yksinkertaista tosiasiaa, että risteystilanteissa
liikennesääntöjä rikkovana osapuolena oli aina autoilija.
Kolmantena asiana tässä voisi nyt vielä mainita tuon kansaa
puhuttaneen tilannenopeuden. Kuten jo kommenteissa vastasin, niin tilannenopeus
näyttää videolla suuremmalta mitä se todellisuudessa on. Heitin tuolloin arviona arkipyöräilynopeuteni olevan n. 20 km/h. Eilen kotiin polkiessani tarkkailin
sitten nopeuttani. Mittari kertoi työmatkan keskinopeudeksi 21,3 km/h ja
huippunopeudeksi matkan ainoassa alamäessä 27,3 km/h. Suoraa risteyksetöntä
pätkää mennessäni nopeus oli 23 km/h. Maltillisen ajonopeuden lisäksi omaan
ajotapaan kuuluu risteyksiin tullessa vauhdin himmaaminen (joka sekään ei
videokuvassa selvästi erotu) ja muun liikenteen tarkkailu. Rohkenen väittää,
että mikäli risteyksiin tultaisiin kuvaillun kaltaisesti "kuin viimeistä
päivää", niin yksikään näistä tilanteista ei ois päättynyt noinkaan
joustavasti.
Tässä nyt nämä muutamat oleellisimmat asiat, mitä mieleen
nousi ja mistä keskustelua on syntynyt. Vielä uudemman kerran kiitokset
kaikille videota ja blogilinkkiä jakaneille sekä kommentoinneille.
Toivottavasti keskustelu liikennekulttuurin ja ilmapiirin parantamiseksi jatkuu
mahdollisimman monella tasolla.
Ja tähän loppuun mykistyneen olon aikaan saaneet
tilastotiedot.
Blogin latauskerrat eilisen ja tämän päivän aikana: 13 759
Videon katselukerrat YouTubessa: 12 911
Kiitos!
2 kommenttia:
Olen täysin samaa mieltä siitä mitä kirjoitat joustavuudesta. Pyöräilijän kannalta ongelma on se että sääntöjä noudattava pyöräilijä ei selviä liikenteessä hengissä. Ellei siis ole "joustava".
Olen ollut pitkään sitä mieltä että valistuksella saataisiin autoilijat (ja myös ne sääntöjä noudattamattomat pyöräilijät) noudattamaan sääntöjä, mutta olen menettänyt uskoni. Ei vaan tunnu järki kaikilla riittävän yksinkertaisia sääntöjä noudattamaan.
Ainoa järkevä tapa saada liikenne turvalliseksi on siirtää pyörät ajotien reunaan omalle kaistalle ja samat oikeudet ja velvollisuudet kuin muille ajoneuvoille. Missä näin ei voi tehdä pitäisi antaa pyöräilijälle olla suojatiellä samat säännöt kuin jalankulkijoilla. Yksinkertaiset säännöt tulisivat hitaimmillekin selviksi.
Itellä on vielä pieni hento usko valistuksen voimaan. Saa nähdä mihin suuntaan mielipide muuttuu tulevaisuudessa :)
Lähetä kommentti