Nyt on ehkä sen verran jo vettä virrannut ja aikaa kulunut,
jotta on sopiva hetki vähän summailla yhteen reissufiiliksiä. Tekstin sekaan
heittelemäni kuvat ei nyt välttämättä liity käsiteltäviin asioihin, vaan ovat
enemmänkin vain rikkomassa loputonta tekstitulvaa.
Jonkin sortin tiivistyksen vois tehdä tähän heti alkuun ja
todeta kaiken menneen erittäin hyvin. Ja nyt kun sanoin näin, niin varmaan
tässä eteenpäin kirjottaessani alan kohta muistamaan erinäisiä juttuja, jotka
ei ollu erittäin hyviä, mutta perutaan toi äskeinen toteamus sitten jos niin
käy. Lähdetään tarkastelemaan mennyttä vaikkapa nyt niiden linjausten pohjalta,
mitä reissun osalta tein ennakkoon. Niitähän oli mm. sellasia kuin: pois
metsätaipaleilta, reitin varrelle ihmisiä/kyliä/kaupunkeja aiempaa enemmän ja
päivämatkat lyhyemmiksi.
Ennakkoon minua ”peloteltiin” useammankin ihmisen toimesta
sillä, että Pohjanmaalla on tasasen tylsää, tai ehkä tylsän tasasta polkea.
Tämä pelottelu osottautu suurelta osin täysin katteettomaksi. Kyllä, olihan
siellä paljon tasasia pätkiä, mutta kaikkien oletusten vastasesti
korkeuserojakin löytyi. Aiempiin reissuihin verrattuna ne vaan oli tällä kertaa
maltillisempia ja kaikin puolin mukavia. Etapeille osui useasti kohtia, joissa
ensin ajeltiin kuin huomaamatta hiljalleen ylöspäin ja seuraavaksi saikin
sitten lasketella kilometrikaupalla samanlaista loivaa myötälettä alaspäin. Ja
tällaset osuudethan on mitä parhaimpia pyöräillä. Nousut ei juuri tasamaata
enempää rasita ja laskupätkillä vauhti pysyy yllä vaikkei paljon asian eteen
edes tee.
Nämä kaikki maltillisesti polveilleet tiet myös kulki
suurimmaksi osaksi muualla kuin metsän keskellä. Toki muutamia paikkoja oli,
missä metsä oli vallitsevana maisemana, mutta pääasiassa mentiin kuitenkin
peltoaukeiden ja pienempien sekä isompien asutuskeskittymien läpi. Ja mikä
mukavinta niin ne kaikkein aukeimmatkin peltotaipaleet olivat kuitenkin
tasasesti asutun olosia. Missään vaiheessa ei tullut sellasta oloa, että
polkisi keskellä ei mitään. Oltiin siis koko ajan ihmisten ilmoilla. Tämä oli
sikäli mukavaa, että jos jotain ongelmia ois ilmaantunu, niin apua luultavasti
ois saanu aika läheltä. Vähänkin isompia asutuskeskuksia osui myös reitille
sopivin välein. Matkat palvelusta (kuten kaupat, ravintolat) toiseen oli
hyvinkin inhimillisiä, eli huolto pelasi.
Mitenkäs sitten päivämatkojen kanssa kävi? Hyvinhän niiden
kanssa kävi. Edellisten reissujen 90 km/päivä tahdista pudotettiin nyt
summittaisten laskelmien perusteella lukemiin 68,25 km/päivä. Alunperin olin
mielessäni aatellu sellasia 60-70 kilsan päivämatkoja ja kyllähän se just ja
just niihin rajoihin jäi. Heti toisena varsinaisena ajopäivänä rykästy 92 km
oli ainut päivä, jollon päivämatka meni reippaasti yli ton suunnitellun. Muina
päivinä pysyttiin jonkinlaisen virhemarginaalin sisällä. Lyhin päivä oli
torstain Pietarsaari - Kokkola välin 52 km, josta siitäkin ainakin 6-7 kilsaa
tuli illan ruokareissun ansiosta.
Ja kun nyt näihin numeroihin päästiin, niin jatketaan niillä.
Miulle ehdotettiin jo reissun aikanakin, että kertoisin minkä hintaisissa
majapaikoissa yöni vietin. Lupasin tehdä niistäkin jotain yhteenvetoa
jälkikäteen ja aattelin pitää lupaukseni. Majapaikkojen valintaan toi oman
ongelmansa se, että olin melko sesonkiaikana liikkeellä eli kaikki idylliset ja
edulliset pikkupaikat olivat täynnä jo valmiiksi. Osin siis olosuhteiden
pakosta majotukset painottu hotelleihin, joissa nyt ei tietenkään sinällään
mitään vikaa ole. Palvelu pelaa ja fasiliteetit on useimmiten hyvät pyörällä
liikkuvaa ajatellenkin. Mutta kyllä sitä mieluiten silti etsisi juuri niitä
Brinkin Vanhan Pappilan kaltasia paikkoja, jotka erottuu valtavirrasta. Eikä
tähän siis syynä ole hinta vaan sellasten paikkojen persoonallisuus ja
useimmiten myös kotoisuus, jollasta hotelleissa ei saa. Näistä seikoista
johtuen majotusten keskihinnaksi tuli 79 e/yö. Tähän ainoan selvän poikkeuksen
toi Pappilan 48 euroa. Yhteensä majoitukset verotti reissukassaa reilun 600
euron verran.
Ruokailujen osalta pysyin mielestäni suht maltillisella
tasolla. Kaikki siirtymäpäivätkin mukaan laskettuna syömiseen meni keskimäärin
35 e/päivä eli yhteensä 350 euroa. Päivän ruokamenot piti pääsääntösesti
sisällään yksi tai kaksi välipala-/jäätelötaukoa, kevyen lounaan ja illalla
sitten vähän runsaampi ruokailu. Kuten taisin jo jonkun päivän kohdalla
mainita, niin näiden reissujen yksi hyvä puolihan on siinä, että voit aika
vapaasti syödä mitä haluat. Asfaltti nielee kuitenkin kaiken päivän aikana.
Muita reissukuluihin laskettavia juttuja oli vielä tietenkin
bussisiirtymät reissun alussa ja lopussa. Tämä kustansi pyöreesti 80
euroa/suunta. Paluumatkalla kuljettaja ei viitsinyt rahastaa pyörästä erikseen,
kun maksaa kuulemma muutenkin jo niin paljon tulla Oulusta Joensuuhun. Sain
siis reilun 5 euron alennuksen paluumatkasta. Kun nämä kaikki kustannukset
ynnätään yhteen ja lisätään vielä jotkut satunnaiset
energiajuoma-/patukkatäydennykset, niin reissun kokonaiskustannuksiksi saadaan
vajaa 1200 euroa, tarkalleen 1163 euroa. Tässä kohtaa joku varmaan on aivan
pöyristyny ja toteais, että samalla rahalla vois olla vaikka pari viikkoa
etelässä. Niin varmaan vois, mutta voi sen käyttää myös muuhun.
Toivon, että nää laskelmat päätyis mahdollisimman monen
matkailualan ammattilaisenkin silmiin. Yllättävän moni alan ns. asiantuntijakin
kun edelleen elää siinä oletuksessa, että kaikki pyörämatkailijat pyrkii
reissaamaan mahdollisimman halvalla, nukkuen teltassa tien varrella tai
leirintäalueella ja laittavan omat ruokansa trangialla. Näinhän asia ei ole,
vaan pyörämatkailijoissa on laidasta laitaan olevaa väkeä, kuten muissakin
matkailijoissa. Oma reissufilosofia on sen suuntanen, että mukavuudenhalusena
en oo kiinnostunu reissaamaan teltan ja trangian kera, mutta tarkotuksena ei oo
myöskään elellä mitenkään tuhlaillen. Ja ainakin näistä euroista suurin osa jää
tänne koti-Suomeen eli kansakunnan hyväksi tässä on tullu ahteriaan rääkättyä!
Odotan siis Suomen hallitukselta jonkinlaista huomionosotusta kotimaan talouden
tukemisesta.
Huh huh, tässähän alkaa tekstiä olla jo kohta enemmänkin
kuin omiksi tarpeiksi. Ja lämminkin tuppaa tulemaan tässä. Jos jotain kuitenkin
vielä. Noiden jo läpi käytyjen suurten linjojen lisäksi tein satunnaisia pikku
juttuja vähän eri tavalla kuin aiemmin. Yksi idea oli jatkuvan kännykkäkartan
kyttäämisen sijaan kirjotella kunkin päivän reitti pääpiirteittäin paperille ja
edetä näiden ohjeiden mukaan. Homma toimi mallikkaasti ja karttaa piti
vilkaista silloin tällöin oikeastaan vain kaupunkeihin saavuttaessa
varmistuakseni oikeasta reitistä. Suurin osa suunnistuksesta sujui siis
tällasilla lapuilla.
Jaa sekavan näkösiä? Selkeys ja loogisuus on katsojan
silmässä. Toinen oikeastaan vieläkin pienempi, mutta elämää helpottanut
ahaa-elämys on tässä!
Ei, miulla ei ollu mukana löylytuoksua, vaan tossa pullossa
kulki pyykinpesuaine. Pullon osalta piti vaan soveltaa, kun en ennen reissua
edes Prisman muovitörppöosastolta löytäny asianmukasta pulloa. Piti siis ostaa
tuo ja vaihtaa sisältö. Aiemmilla reissuilla oli siis ollu mukana
pyykkipulveria Minigrip-pussissa, mutta pulverihan nyt ei käsipyykissä ole se
kaikkein kätevin. Nyt siis edistyttiin tässäkin asiassa ja pyykinpesu oli
helppoa ja sujuvaa. Eikä vaatteet edes pahemmin haissu hunajalle tai
eucalyptukselle.
Vielä ihan tässä loppumetreillä haluan nostaa esiin
bussimatkailun mukavuuden. Täytyy myöntää, että ennakkoon oli vähän jännitys
siitä, miten puuduttavaa istumista se tulisi olemaan. Mutta ilokseni voin
todeta olleeni hitusen väärässä. Vaikka matkat olikin aika pitkiä, niin
bussissa on kyllä verrattain mukava matkata. Penkit on omasta mielestä
mukavammat kuin junissa, autossa oli ainakin näinä kahtena kertana tosi
rauhallista (vertaa esim. junan käytävällä juoksevat ja huutavat lapset) ja
tällasilla pitkillä matkoilla auto kuitenkin pysähtyy sillon tällön vartiksi
tai pitemmäksikin aikaa, jolloin voi käydä jalottelemassa. Tai hakemassa vaikka
teetä asemalta tai jäätelöä lähikaupasta. Ja missään vaiheessa ei tarvii
pelätä, että joku epäkuntonen kiinnitysratkasu naarmuttaa pyörää. Joten ainakin
tässä vaiheessa liputan vahvasti bussin käytön puolesta. Toki mielipide voi
seuraavalla kerralla muuttua kun on tappava helle ja auto aivan täynnä eikä ole
mahdollista vallata kahta penkkiä itselleen. Mutta siihen asti menen näillä
näkemyksillä.
Ja koska en nyt malta lopettaa ja koska jota kuta ehkä
kuitenkin kiinnostaa, että mitä jatkossa, niin laitetaan nyt pari ajatusta mitä
on ehtinyt mieleen tulla. Mikäli ensi kesänäkin on mahdollisuus lähteä
reissuun, niin vaihtoehtojahan on vaikka miten ja paljon. Voisin lähteä
Vaasasta/Seinäjoelta tällä kertaa etelään päin. Tai voisin lähteä
etelärannikkolle ajelemaan Kuninkaantien ihan ajatuksella läpi, vaikka siellä
kolme vuotta sitten jo vähän tuli pyörittyäkin. Tai voisin kokeilla miten
ruotsiummikko pärjäisi Ahvenanmaalla. Tai voisin lasketella Länsi-Lappia
alaspäin. Tai... Niin, onhan näitä vaihtoehtoja vaikka kuinka ja paljon. Mutta
yhdeksi tavoitteeksi ja muutokseksi voisi ensi kesänä ottaa sen, että viipyy
vaikka pari yötä yhdessä ja samassa paikassa, mikäli lähistöllä on enemmänkin
nähtävää. Nyt jäi esim. Kokkolassa Tankarin majakkasaarella käymättä, koska se
olisi vaatinut oman päivänsä. Eli jotain tämän suuntasta ensi vuonna. Ehkä.
Kai tähän loppuun ois vielä kohteliasta laittaa parit
kiitokset.
Kiitän Seinäjoen Cumulusta, Härmän Kylpylää, Pietarsaaren
Kaupunginhotellia, Brinkin Vanhaa Pappilaa, Hotelli Rantakallaa, Hotelli Raahen
Hovia, Liminganlahden luontokeskusta, Hailuodon Luotsihotellia ja Kerttua
hyvästä majoituksesta.
Pohjolan Matkaa kiitän hyvistä ja sujuvista bussikyydeistä,
joiden aikana tuli käytyä niin monella pikku paikkakunnalla, ettei sitä määrää
saisi sovitettua useammankaan viikon pyöräreissulle.
Ja kiitoksen ansaitsevat myös MiesHelsingistä, NainenOulusta
ja MiesNorjasta. Kollegoiden tapaaminen on aina ilo!
Kiitokset siis kaikille. Fillarnisti vaikenee.
No ei vaikene, mutta tää tekstitulva loppu nyt tähän!
2 kommenttia:
Hieno reissu. Mie oon se butjettireissaja, tolla raha määrällä olis päässy kolme viikkoo ajelee.
Kukin tyylillään, näinhän se männee :)
Lähetä kommentti