Fillarnisti: Joensuun liikennekulttuuria

29. elokuuta 2013

Joensuun liikennekulttuuria

Monet pitää Joensuuta pyöräilykaupunkina. Ja kyllähän se sitä onkin jos vaikkapa mietitään pyöräteiden määrää ja pyörällä liikkuvien määrää kaupungilla. Silti sitä aika säännöllisesti hieman nyppiintyy, kun täällä suhailee pyörän kanssa. Karkeasti ottaen lähes päivittäin löytäisi itsensä jonkun auton alta/kyljestä/päältä, jos ajelisi sillä oletuksella, että muut huolehtii velvollisuuksiensa täyttämisestä. Toisin sanoen väistäisivät sillon kun väistää pitää.

Toistuvista tilanteista innostuneena aloin kesän alussa taltioimaan pääasiassa työmatkojeni tapahtumia videokameralla. Välillä kamera tietysti unohtui kotiin tai se jäi laittamatta päälle tai akku loppui, mutta lopputulemana sain kuitenkin jotain kesän aikana kasaan.

Tässä siis lyhyt tiivistelmä Joensuun liikennekulttuurista pyöräilijän silmin. 


Yhteenvetoa tämän postauksen saamien kommenttien pohjalta löydät täältä: http://fillarnisti.blogspot.fi/2013/08/liikennekulttuurinen-kommenttipostaus_31.html


115 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Minulla on autossa kamera ja voisin päivittäin kerätä samanlaisen filmin pyöräilijöistä jotka eivät tiedä/välitä liikennesäännöistä tuon taivaallista. Joten big deal taas tämäkin.

Anonyymi kirjoitti...

Hyvin tuttua meininkiä, nähty myös Lappeenrannassa.

Liikenteen kun pitäisi olla sujuvaa yhteispeliä, mutta valiettavan usein mennään sen vahvemman eli auton ehdoilla. Niin liikenenkäyttäytymisesssä kuin -suunnttelussakun.

Unknown kirjoitti...

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t

Tässä hyvä muistutus säännöistä ja oikeuksista.

JJ75 kirjoitti...

Risteystä on lähestyttävä niin, että ajoneuvosnsa saa pysäytettyä tarpeen vaatiessa vaikka joku tekisikin virheitä.

Huomaa, että pyörätien jatkeena toimivan suojatien käyttö ei anna pyöräilijälle automaattisesti etuajo-oikeutta. Pyöräilijällä on etuajo-oikeus, mikäli autoilijan väistämisvelvollisuus on osoitettu erillisellä liikennemerkillä (kärkikolmio tai stop-merkki) ennen suojatietä tai jos autoilija kääntyy risteävän tien yli. Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen esim. ylittäessään risteävää ajorataa pyörätieltä tullessaan.

Ellei suojatie jatku pyörätien jatkeena, ei pyöräilijä saa tieliikennelain mukaan pyöräillä suojatiellä. Jalkakäytävän jatkeena oleva suojatie on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Tällöin pyöräilijä saa ylittää tien suojatietä pitkin vain taluttamalla pyörää. Edes alle 12-vuotiaat lapset eivät saa pyöräillä suojatietä pitkin, vaikka saavatkin pyöräillä jalkakäytävällä.

So simple, eikö niin ;)

Anonyymi kirjoitti...

Ihan joustavalta ja sujuvalta liikenteeltä tuo näytti. Pääasia että matka taittuu.

Anonyymi kirjoitti...

KANNATTAISIKOHAN OPETELLA ITSE NE LIIKENNESÄÄNNÖT EIKÄ SÄTTIÄ MUITA?!

Anonyymi kirjoitti...

Yhy yhy, kaikenlisäksi olet itse väärässä valtaosassa videon tilanteissa

Anonyymi kirjoitti...

Vähän huonosti selitetty JJ75:n lähettämän linkin tekstissä tuo suojatien käyttö. Suojatiehän antaa suojaa ainoastaan JALANKULKIJALLE! Polkupyörä on ajoneuvo, jota koskee ajoneuvon liikennesäännöt (esim. kääntyvä väistää suoraan ajavaa.) Pyörällä saa kuitenkin ajaa suojatietä pitkin, jos se on pyörätien jatkeena. Suojatiellä ei ole pyöräilijälle muuta väistämisvelvollisuuteen liittyvää merkitystä kuin se, että pyöräilijän pitää antaa tilaa suojatietä ylittävälle tai sille aikovalle jalankulkijalle.

Anonyymi kirjoitti...

sanoisin että kuvaaja on joustamaton mulkku

Tomi Pieviläinen kirjoitti...

1. kommentoijalle: Parasta sitten olisi tehdä kyseinen filmipätkä, eikä vaan sanoa että "tekisin, jos jaksaisin". Huomaathan kuvata nimenomaan niitä tilanteita, joilla pyöräilijät vaarantavat toisten turvallisuuden, sillä videolla oli jo erikseen otettu mukaan pyöräilijöitä, jotka vaaransivat oman turvallisuutensa.

JJ75:lle: Tärkeitä neuvoja kyllä, mutta vähän ohi aiheen. Videon kuvaaja vaikutti kyllä kuvanneen nimenomaan tilanteita, joissa autoilija joko kääntyy päälle/tielle tai ajaa eteen kolmion takaa. Samoin kuvaaja on aina kyennyt ilmeisen hyvin hidastamaan ja pysäyttämään ajoneuvonsa.

Myöskään suojatie ei jatku pyörätien jatkeena, eikä ole olemassa jalkakäytävän jatkeita. On vain pyörätien jatkeita ja suojateitä. Ongelmana vain tietenkin tällä hetkellä on, että suojatien näköinen juttu maassa saattaa olla vielä ennen vuotta 2017 sittenkin pyörätien jatke. Erityisen epäselviä paikkoja on, kun tien toisella, tai molemmilla puolilla pyörätie ei jatku samaan suuntaan kuin suojatie/jatke vaan poikittain.

Tosin tämäkin on aika epärelevanttia, koska videolla jatkeet olivat merkitty ja vaikka risteykseen saavuttavan tien status jää epäselväksi, ylityksen jälkeen oli merkattu aina pyörätie suoraan menosuuntaan.

Lisäksi huomauttaisin, että kärkikolmio ei ole pakko sijoittaa ennen jatketta, vaikka näin toki lähes aina onkin. Jossain harvinaisissa tapauksissa se on jatkeen ja risteävän ajoradan välissä. Mikäli jatke kuitenkin kuuluu risteävän ajoradan pyörätielle, kolmion osoittama väistövelvollisuus koskee kaikkia risteävän tien käyttäjiä, olivatpa he ajoradalla tai pyörätiellä. Samoin autoilija on velvoitettu väistämään myös jos hän saapuu "vähäiseltä tieltä". Toki tämä on usein suomalaiseen tapaan varsin epäselvä tulkintakysymys, mutta esimerkiksi ainakaan parkkipaikalta tai kotipihalta tulevan pitää väistää myös pyöräilijää, vaikka kärkikolmiota ei olisikaan.

Fillarnisti kirjoitti...

Autoilijioden näkökulmasta kuvattu video olis myös ihan paikallaan, jotta pyöräilijätkin havahtuvat siihen yhteispelin tarpeeseen, mikä liikenteessä on välttämätöntä.

Tämänkään videon tarkotuksena ei ole osottaa sormella ainoastaan autoilijoita, vaan ennemminkin herätellä ajattelemaan sitä, että liikenteessä harvoin ollaan yksin. Pyöräilijöidenkin joukossa on niitä, jotka ei välitä säännöistä tai huomioi muita, kuten videostakin näkyi. Tietyllä tapaa pyöräilijöiden huolimattomuus on se käsittämättömämpi puoli asiassa, koska pyörällä olet kuitenkin automaattisesti altavastaajana, jos kolahtaa. Niinpä pyöräilijöiden luulisi katsovan vielä tarkemmin miten ajelevat.

Kuten kommenteissakin on jo sanottu, tässä on lopulta kyse aika yksinkertasista asioista, jotka vaan itse kunkin pitäis ottaa huomioon.

Anonyymi kirjoitti...

Joensuu näyttää olevan ihan hyvä pyöräilykaupunki. Eihän tuossa olut esim. yhtään huutamista eikä käsimerkkejä.

Luulen että paljon pahempaa videoo vois ottaa joka kaupungista. Esim. Turussa kun ei edes viimeisten 50 v jälkeen ole tehty yhtään mitään pyöräilun hyväksi. Risteyksien jälkeen on aina hakusessa että mistä se pyörätien nyt mahtaa jatkua... jos on jatkuakseen edes.

Anonyymi kirjoitti...

Loistavaa! Video havainnollistaa hyvin kuinka skarppina pyöräilijän on oltava joka sekunti.
Koskaan ei voi olla varma, että auto pysähtyy ja antaa risteyksessä tietä, vaikka tulee selkeästi kärkikolmion takaa.

Samanlaista meininkiä myös täällä etelärannikolla!

Anonyymi kirjoitti...

Tilannenopeus kannattaa pyöräilijänäkin muistaa pitää oikeana. Onhan räikeät liivit tai vaatteet päällä jotta autoilijat näkevät sinut varmemmin?

Fillarnisti kirjoitti...

Joensuu on hyvä pyöräilykaupunki. Pyörätieverkosto on kattava ja kunnossapito myös talviaikaan hyvä.

Tietysti aina on parantamisen varaa ja sellasia vaaranpaikkoja, jotka kaipais korjaamista, mutta suurin osa pyöräilyyn käytetystä ajasta täällä on oikeen mukavaa :)

Anonyymi kirjoitti...

Osa tilanteista on sellaisia, että autoilija ei välttämättä edes ehdi huomata pyöräilijää, joka tulee risteykseen tuhatta ja sataa. Edelleen auton eteen ajaminen kovalla nopeudella on tosi "hengenpäälle käypää". Sopii niille, joilta puuttuu itsesuojeluvaisto. Aina ei kummankaan puolella ole hyvä olla oikeassa ja pitää kiinni oikeuksistaan. Toisten päälle ei toki pidä ajaa, mutta minkäs teet kun suomalainen liikennekulttuuri on mitä on.

Autoilijoille taas pitäs takoa päähän mitä se kärkikolmion takaa risteykseen, jossa on suojatie ajaminen tarkoittaa. Tuolloin väistetään myös pyöräilijää - eli kaikkia. Myös kääntyvä auto väistää kaikkia kevyttä liikennettä... Eivät ole mahdottomia sääntöjä ymmärtää.

Anonyymi kirjoitti...

Itse tunkee pyörällä autojen alle ja leikkii jotain liikennevahtia.

Itsekeskeinen mulkku tosiaan tämä pyöräilijä.

Anonyymi kirjoitti...

Pyörätiet ei ole mitään ralliratoja. Joka videossa painat kuin viimeistä päivää. Sovita nopeutesi muihin tai siirry ajotielle.

Anonyymi kirjoitti...

Pyäräilykypärä, olen yrittänyt hankkia itselleni kypärää, mutta koot loppuvat 64cm. pitäisi olla 64-68cm.
Ajele siinä sitten kypärä päässä kun ei löydy sopivaa. Sama homma on työssä kytettävien kypäroiden kanssa.

T.Eki

Anonyymi kirjoitti...

Jyväskylässä on aika hyvä kulttuuri. Autot antavat monesti tietä vaikka niillä olisi etuajo-oikeus.

Välillähän näkee kaikenlaista jalankulkijoissa, pyöräilijöissä ja autoilijoissa, mutta ison massat toimivat hyvin.

ps. Pikkaisen voisi videon kuvaaja välillä hidastaa itsekin.

Anonyymi kirjoitti...

hahaha. käsittämätöntä nipotusta. tuolla on lääniä kaikille. ei liikenteestä tule mitään jos ei ajeta silloin kun on tilaa mennä. tule Helsinkiin kuvaamaan videota.

Jari H kirjoitti...


Hyvin näkee autoilijan asenteet: Vaikka videolla törkeitä yliajon yrityksiä, niin kuitenkin yritetään syy kääntää pyöräilijälle ;(

Anonyymi kirjoitti...

Olisin itse voinut kuvata ihan vastaavan tänä aamuna klo 8:10-8:45 Helsingin Tuomarinkylästä Itä-Pakilan, Oulunkylän ja Koskelan kautta Vallilaan. -Eikä tämä aamu ollut mitenkään poikkeuksellisen hankala vaan jopa hieman keskimääristä leppoisampi.

Anonyymi kirjoitti...

http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/PFBD/B631F9D99360DC53C22577D000327759

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä näitä on muistutella puolin ja toisin. Itse ajan joka päivä työmatkoja autolla Joensuun ydinkeskustaan ja sieltä pois. Meno on kyllä kuin Villissä lännessä. En tiedä mikä itsesuojeluvaisto ihmisiltä oikein puuttuu, kun pyöräilijät ja kävelijät menevät suojatien yli tai mistä tahansa kohtaa katua TÄYSIN KATSOMATTA sivuilleen. Luotetaan ehdottomasti siihen että kyllä autoilija ehtii väistää. Vaikka itsekin ajan mielestäni erittäin varovasti keskustassa, päivittäin tulee vaaratilanteita, joissa pyöräilijä paukaisee eteen mistä tahansa kohtaa katua. Pyöräilijöiden on ymmärrettävä se, että pyöräiljän nopeus risteyksiin tullessa on niin suuri, että autokuski ei välttämättä ehdi havainnoida pyöräilijää ennenkuin törmäys on tosiasia (pyörä liikkuu melkoisella vauhdilla, ja 50 metrin päässä oleva pyöräilijä on parissa sekunnissa auton kohdalla). Kuten videossakin näkyy, tekijä itsekin ajaa melkoisella vauhdilla risteyksiin, ja puikkelehtii autojen välistä, mikä sekin on melko vaarallista. Huolestuttavaa on myös ilmiö, jossa pyöräilijät näppäilevät tekstareita/ surffaavat puhelimellaan ajaessaan. Tämä yhdistettynä korvanappeihin vie kyllä kaiken huomion muulta liikenteeltä.
Kunnioitetaan liikenteessä toisiamme puolin ja toisin.

Anonyymi kirjoitti...

Tismalleen samaa settiä Hämeenlinnassa, omakohtainen havainto on että mitä isompi ajoneuvo niin sitä suuremmalla riskillä se tungetaan liikennevirtaan kolmiontakaa vaikka väistettävää liikennettä olisi.

Pyöräilijänä olen huomannut että turvallisin paikka on polkea ajoradalla, sitä autoilijat osaa katsoa eikä kevyenliikenteenväylää lainkaan.

Fillarnisti kirjoitti...

Värikkäissä vaatteissa poljetaan ja pimeinä aikoina vuodesta heijastinliivin kera.

Nopeusmittaria en oo jatkuvasti kytänny, mutta miun arkipyöräilyn vauhti on n. 20 km/h. Tilannenopeus videolla näyttää siis kovemmalta kuin mitä todellisuudessa on.

Anonyymi kirjoitti...

Tampereella tilanne on se, että autoilijat väistävät pyöräilijää monesti silloinkin kun pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Ei ole hyvä sekään. Sujuva ja turvallinen liikenne vaatisi, että kanssaliikkujien toimet olisi ennustettavissa mahdollisimman hyvin.

Tosin jos nuo tilanteet ovat pahimpia mitä Joensuussa tulee vastaan ja olo on turvaton, niin ei kannata isompiin kaupunkeihin mennä pyöräilemään ensinkään. Etenkin Lahti ja Helsinki kannattaa jättää suosiolla välistä. Helsinki monimutkaisen rakenteensa ja Lahti hirveän liikennekultuurinsa takia.

Tosin autojen ja pyörien väliset väistämissäännöt ovat tällä hetkellä järjettömän epäselvät.

Anonyymi kirjoitti...

Kannattaisiko tulla tänne Helsinkiin kuvaamaan pyöräilijöiden toimia - ajaminen vasten liikennettä jokapäiväistä herkkua.
Ajaminen jalkakäytävillä miten sattuu ja huomattavilla nopeuksilla - vailla mitään mahdollisuutta pysähtyä jos esim. kaupasta tulee joku ulos väärällä hetkellä.
Suurin osa itsekeskeisiä mulkkuja!

Karhuvaari kirjoitti...

Hyvä video Tero.
Kyllä huomaa kommenteista ketkä täällä on jalkakäytävien ja ketkä moottoriajoneuvojen käyttäjiä.
Ajan autolla, lähes päivittäin, mutta olen myös intohimoinen pyöräilijä ja otan aina molemmat osapuolet huomioon ja yleistyksenä omasta perspektiivistä on, autoilijat eivät kunnioita pyöräilijöitä tai jalankulkijoita. Poikkeuksia on, mutta aika harvassa.
Kuinka vaikeaa se on ymmärtää? Suojatielle ei saa pysähtyä! Eikä kevyenliikenteenväylää saa tukkia. Mutta ei, ei mene kaaliin.
Toki, kaikille sattuu vahinkoja ja virheitä, mutta piittaamattomuus ja itsekeskeisyys suututtaa!

Anonyymi kirjoitti...

Väittäisin ettei ajoradalla ajaminen pyörällä ole kovin turvallista tai ainakaan turvallisempaa kuin kevyenliikenteenväylä. Minulle ainakin tuottaa päänvaivaa autojen seassa ajoradalla ajavat pyöräilijät, kun nämä junnaavat ja heidän liikkeensä saattavat olla ennalta-arvaamattomia... pysyvätkö tienreunassa jne jne.. Eli sopii erityisesti niille, joilta puuttuu itsesuojeluvaisto.

Myös pyöräilevänä sitä toivoisi, että autoilijat eivät ajaisi suojatien päälle odottaessaan vuoroaan risteyksessä. Kärkikolmio tarkoittaa sitä, että siitä merkistä lähtien on väistettävää. Sieltä kolmion takaa kyllä pääsee liikkeelle vuorollaan.

Anonyymi kirjoitti...

Liikennesäännöt ovat olemassa siksi, että vältyttäisiin liikennevahingoilta ja erityisesti henkilövahingoilta. Autoilijoiden kannattaisi muistaa tasa-arvoa liikennesääntöjen noudattamiseen vaatiessaan, että pyöräilijä ja auto eivät ole lainkaan tasa-arvoisia turvallisuuden näkökulmasta. Kun autoilija osuu pyöräilijään, on seurauksena aina vammoja (kypärättömälle pyöräilijälle jopa aivovamma tai kuolema), autoon tulee naarmuja tai jopa lommo. Autossa istuvalle ei käy taajamanopeuksissa fyysisesti mitään. Edelleen, jos liikennesääntöjen mukaan oikeassa ollessaan autoilija ajaa pyöräilijän päälle, eivät muistot ja tunnelmat pyöräilijän vammautumisesta silti välttämättä ole kovin aurinkoisia. Autoilijan tehtävä on olla ajamatta ihmisten päälle, pyöräilijän tehtävä on ensisijaisesti selvitä liikenteessä vahingoittumattomana.

Tomi Pieviläinen kirjoitti...

Nyt kun täällä jo ihan oikeasti väitetään, että ajoradalla pyöräily on vaarallista, niin haluaisin jotain muutakin kuin perstuntumaa argumentin tueksi. Vasta-argumentteja on koottu mm. tänne: http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2013/03/04/turvallisten-pyorateiden-perusteet/

Ote lopusta:

"Ajoradasta korostetun erillinen mutta sen kanssa usein risteävä pyörätie on vaarallinen. Se poistaa auton ja pyörän peräänajon ja nokkakolarin mahdollisuuden linjaosuuksilla, mutta nämä onnettomuudet ovat joka tapauksessa suhteellisen harvinaisia, sillä ne on helppo välttää. Risteysonnettomuudet sen sijaan ovat yleisempiä, sillä niiden välttäminen edellyttää useiden asioiden yhtäaikaista huomiointia, mikä on vaikeaa. Jos pyöräilijät tulevat risteykseen eri suunnasta kuin autot, he jäävät usein huomaamatta, sillä autojen tulosuunnat saavat eniten huomiota. Lisäksi ajorata on mm. näkemien osalta lähes aina pyörätietä korkealaatuisempi, mikä parantaa siellä pyöräilyn turvallisuutta."

Anonyymi kirjoitti...

Hieno video, olen itse kaavaillut usein vastaavan kuvaamista kotikaupungissani Oulussa. Kommenttina kommentteihin totetaisin seuraavaa:
- Alussa toistuvissa vaarallisisissa ylityksissä autoilijat tulevat kolmion takaa, risteyksessä on esteetön näkemys, eikä polkupyörän nopeus ole kohtuuttoman suuri. Arkipäiväinen tilanne varmasti missä tahansa.
- Olen itse akviitipyöräilijä ja suurin osa vaaratilanteista tulee yleensä toisten pyöräilijöiden toimesta, oma lukunsa ovat epämääräiset haahuilijat, koiran ulkoiluttajat ja sauvoilla huitovat rullahiihtäjt (enkä tarkoita taaskaan kaikkia koiran ulkoiluttajia tai kaikkia rullahiihtäjiä). Autoilijat yleensä tuntevat liikennesäännöt paremmin, mutta toisaalta auton kanssa pienikin kolari voi olla kohtalokas.

Kaikkien teillä liikkuvien tulisi muistaa, että polkupyörä on kulkuneuvo, pyöräilijällä on kulkuneuvon kuljettajan oikeudet ja velvollisuudet, joista ehkä erikseen vielä voisi mainita:
- Ohitukset, pyörällä ei voi aina lähteä ohittamaan hitaampaan, kuten ei autollakaan.
- Risteyksissä käyttäytyminen, etenkin vasemmalle käännyttäessä. Myös pyöräilijän tulee näyttä suuntamerkki ja ryhmittäytyä oikein.
- Pyöräilijäki voi olla etuajo-oikeutettu tai väistämisvelvollinen.

ps. talvella on kiva ajaa, etenkin jos on perässä oranssilla lipulla varustettu lastenkuljetuskärry. Pyöräilijöistä talvella ajavat lähinnä vaan fiksut ja liikennekulttuurin tuntevat, autoilijat taas kunnioittavat kärryllistä pyöräilijää ihan eri tavalla, kuin tavallista.

Anonyymi kirjoitti...

Joo, pk-seudulla ei tarvi ajaa kun 5min nii saa tollasen Mutta. Ne PROpyöräilijät sais painuu ajotieltä vit****...

Anonyymi kirjoitti...

Tämä pyöräilijä sompaa tiellä autojen tiellä ja kuvittelee vissiin että risteykseen pysähtyneiden autojen pitäisi väistää häntä? Taluttaisit sen pyörän tien yli.

Anonyymi kirjoitti...

Piti ihan katsoa videota kun täällä väitettiin että kuvaajalla olisi ollut liian kova vauhti. Lienevätköhän tuollaisen väittäjät itse ajaneet pyörällä viimeksi viisivuotiaana kun väittävät videon vauhtia kovaksi? Vauhti oli selvästi rauhallinen, arvioisin parin kympin ja 25:n välillä. Niin no tietysti onnettomuuksia ei sattuisi jos pyörät aina kulkisivat kävelyvauhtia. Sama tosin koskee autoja. Että siitä vaan 10km/h yleisrajoituksia ehdottamaan.

Anonyymi kirjoitti...

Risteykseen ei saa pysähtyä eikä myöskään suojatielle joten pyöräilijällä ei pitäisi olla mitään esteitä siinä. Itse autoilen ja pyöräilen melko paljon enkä pysähdy suojatien päälle, jos näen risteyksen suojatien takaa. Aika harvassa on sellaiset risteykset joissa on näkyvyyden takia pakko pysähtyä suojatielle.

Vähintään yhtä yleistä on se, että oikealle kääntyvä autoilija katsoo vain vasemmalle onko sieltä autoja tulossa eikä ollenkaan oikealle. Sieltähän ei väistettäviä autoja tule, mutta pyöräilijöitä kyllä. Täytyy katsoa molempiin suuntiin.

Ja harmittavan iso osa pyöräilijöistä ajaa päin punaisia ja tulee tien yli liian kovaa vauhtia myös silloin kun ovat väistämisvelvollisia. Joensuussa hyvin harvalla on pyörässä valo ja ninjapyöräijät ovat todellinen vaara itselleen.

Anonyymi kirjoitti...

"Itse tunkee pyörällä autojen alle ja leikkii jotain liikennevahtia."
"Pyörätiet ei ole mitään ralliratoja."
"Taluttaisit sen pyörän tien yli."

Idiooteilta pitäisi kieltää Internet ja autoilu kun näyttää etteivät kumpaakaan osaa.

Anonyymi kirjoitti...

Entäs ne saakelin kilpapyöräilijät, jumalauta, ajelen moottoripyörällä autolla mutta vaarallisimmalta tuntuu kävellä koska ne perhanan "kilpapyöräilijät" ottaa enkkoja työmatkoillaan ja ajaa vaarallisesti. Ketä kiinnostaa menikä 25min 24s rikki???? ja sun keskinopeus...vastaus EI AINAKAAN TYÖKAVEREITA!

Anonyymi kirjoitti...

8 tapaus 10:stä ei ollut millään tavalla vaarallisia pyöräilijälle. Onhan se kauheaa, kun ei pääsekkään ajamaan täysin toisista välittämättä, sykkeet optimitasolla, mutta kun se tuo liikenne on kuitenkin yhteispeliä kaikkien kanssa. Ja autojen kanssa törmäyksissä sitä on aina se häviävä osapuoli, niin ei kannattaisi olla ihan niin jyrkällä asenteella liikkeellä. Jalankulkijana huomaan aika suuren osan pyöräilijöistä vähät välittävän jalankulkijoista, joten ei taida olla mikään kulkumuoto täysin syytön liikenteen kaaokseen.

Anonyymi kirjoitti...

Oulussa Teiden herrart (lue sukkahousu perlle pöyräilijät) ajavat tiellä vaikka pöyrätie on ihan vieressä! yhden kerran näin kun noin 20 pyöräilijää ajoi tietäpitkin 2 kaistalla (jossa oli pyörätie ihan vieressä) sen jälkeen tultiin ruutukaava alueelle jossa nämä samat sukkahousu pellet vaihtoivat ajamaan jalkakäytävälle (EI OLLUT pyörätie)!!!!

Anonyymi kirjoitti...

Näistä pyöräilijöistä kitisevistä autoilijoista huomaa että Tero on oikeassa! Tehkäähän valittajat kaikille palvelus: myykää autonne pois ja KÄVELKÄÄ.

Anonyymi kirjoitti...

"yhden kerran näin kun noin 20 pyöräilijää ajoi tietäpitkin 2 kaistalla (jossa oli pyörätie ihan vieressä) sen jälkeen tultiin ruutukaava alueelle jossa nämä samat sukkahousu pellet vaihtoivat ajamaan jalkakäytävälle (EI OLLUT pyörätie)"

VAU! Yhden kerran! Oletkos muutes opetellut liikennemerkit? Yhdyssanoja ja käytöstapoja et ainakaan.

Anonyymi kirjoitti...

Surkea asenne useimmilla välineestä viis. Lähes jokaiselta autokuskilta ja KAIKILTA AMMATTIKUSKEILTA pitäisi ottaa asennevamman perusteella kortti pois. Itse kuulun siihen vähemmistöön, joka ei pysäytä suojatielle tai keskelle risteystä, sillä risteävän liikenteen estäminen on erikseen tieliikennelaissa kielletty. Ymmärtänette itsekin, kun hetken mietitte.

Eikö sovita, ettei kukaan aja kenenkään päälle, että opetellaan väistämissäännöt ja että lopetetaan saivartelu siitä, saako suojatien ylittää pyörällä vai ei.

Kaikki suojatiet ollaan nimittäin kiireellä muuttamassa yhdistelmäväyliksi, jotka saa ylittää myös pyörällä ajaen pyöräilijän iästä riippumatta.

Ellette ole havainneet, niin tuo raitojen katkaisu keskeltä tarkoittaa juuri tätä.

Anonyymi kirjoitti...

"Onhan se kauheaa, kun ei pääsekkään ajamaan täysin toisista välittämättä"

Tämä tosiaan tuntuu olevan videolla esiintyvien autoilijoiden ongelma. En ymmärrä, miten saat liikennesääntöjä noudattamattomat itsekkäät autolijat pyörälijöiden syyksi.

Matti Mertojoki kirjoitti...

Monelta autoilijalta näyttäisi unohtuvan se, että pyörä on ajoneuvo. Autoa kyllä väistetään ja kunnioitetaan, mutta ei pyöräilijää, vaikka lain silmissä ne ovat yhdenvertaiset niin oikeuksissa kuin velvollisuuksissakin. Monesti risteystilanteessa näkee autoilijan katsovan muita autoja mutta kevyen liikenteen väylään ei kiinnitetä mitään huomiota. Täällä joku valitti, ettei nopeasti liikkuvia pyöräilijöitä huomaa. Autot kyllä jostain syystä huomataan meni ne millä nopeudella tahansa.

Ajatelkaapa autoilijat millainen torvien toitotus ja sylkipisaroiden roiske olisi, jos joku ajaisi samalla tavoin sinun autosi eteen. Kyllä autoilijat toki silloin tällöin toisen törttöilyn ymmärtää, erehtyminen on inhimillistä, mutta pyöräilijälle tällainen kiilatuksi tuleminen on jokapäiväistä ja joskus kaupungissa ajaessa tällaista sattuu useitakin kertoja yhdelle kaupunkikierrokselle

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä video. Pääasiahan ei suinkaan ole kuka on väärässä ja kenen syy. Tielläliikkujien turvallisuus on se ykkös asia. Itse kukin voi ottaa huomioon muut tienkäyttäjät sekä osoittaa kohteliaisuutta liikenteessä muita kohtaan.

Anonyymi kirjoitti...

Ihan kiva video, muttein nyt mitään ihmeellisen vaarallista. Ihan normaaleja liikkennetapahtumia.

Kiinnitin huomiota siihen, ettet juuri hiljentänyt nopeuttaa saapuessasi risteysalueelle. Muistatko mitä tieliinennelaki sanoo risteysalueiden nopeuksista.

Nopeasti liikkuvaa pyöräilijää on käytännössä mahdoton havaita tien sivussa kulkevalta kevyenliikenteen väylältä, sillä autoilijan havannointi keskittyy ajorata- ja risteysalueelle.

Anonyymi kirjoitti...

Hei! Eikös Sinun kannattaisi opetella itsekin niin liikennesäännöt kuin terveen järjen käyttökin?

Auton tai muun ajoneuvon ollessa jo risteysalueella kuvittelet omaavasi jonkunlaisen päälleajo-oikeuden. Risteyksissä joissa näkyvyys on rajoitettu täytyy autolla liukua kurkkimaan näkymää risteävällä ajoradalla. Ajaisit joskus autolla niin ymmärtäisit edellisen liikenteen perusasian.

Joensuu on pikkukylä verrattuna verrattuna vilkkaisiin taajamiin pääkaupunkiseudulla.

Olet jotenkin tuskaantunut omien etujesi vaatija ja todella pelkkä itsekäs törppö. Sinulla on takuulla ongelmia kaupan kassajonossakin. Sielläkin vaatinet ensimmäisenämaksuoikeutta, sillä Olithan ajatellut kauppaanmenoa jo ennen edelläsi olevaa. Osaatko joustaa ikinä missään?

Anonyymi kirjoitti...

Onhan tuo aika surullista katsottavaa.

Noin autoilijan näkökulmasta harmittaa se, että noiden hölmöilijöiden tuloksia maksaa kaikki. Autokoulujen hinnat on jo nyt pilvissä ja noilla esityksillä opetustuntien määrä ei ole ainakaan laskussa. Kohta varmaan saa joka vuosi jokainen käydä ajamassa inssinkin uudestaan että saa kortin pitää, plus parinsadan "täydennyskurssin". Hienoa. Ja ne vakuutusmaksut...

Lusikkaa kauniiseen käteen ja itseopiskelua kiitos, ettei kaikkien tarvitse kärsiä.

Anonyymi kirjoitti...

Sattuu tätä muuallakin. Esimerkiksi Varkaudessa eilen meinasi auto ajaa päälle vaikka oli selkeästi väistämisvelvollinen. Alle puolen metrin päästä mentiin, tällä kertaa oli onni matkassa.

Epäselväksi jäi, huomasiko kuski koko tapausta lainkaan, niin keskittynyt taisi olla kaikkeen muuhun kuin ajamiseen.

Anonyymi kirjoitti...

"Olet jotenkin tuskaantunut omien etujesi vaatija ja todella pelkkä itsekäs törppö. Sinulla on takuulla ongelmia kaupan kassajonossakin."

No jopas suutuit kun joku huomautti ongelmistasi ratin takana.

Anonyymi kirjoitti...

Juuri tuollaista "minä en väistä" pyöräilyä mitä moni harrastaa.

Anonyymi kirjoitti...

Ihan normisettiä videolla. Itsekeskeisen autoilijan mielestä videolla näyttää tietenkin siltä että pyöräilijä yrittää ajaa autojen alle, mutta se on kuitenkin joka kerta auto joka on rikkonut sääntöjä, ja pyöräilijä luopuu etuajo-oikeudestaan terveytensä vuoksi. Huomattavasti dramaattisempaa materiaalia olisi saatu jos pyöräilijä olisi loppuun asti olettanut autoilijan noudattavan väistämisvelvollisuuttaan. Joustamista tarvitaan toki ja usein ison auton kuski tai huonosti mitat hahmoittava pienen kuski joutuu pysähtymään suojatien päälle. Tielleen pysähtynyttä ajoneuvoa on pyöräilijän luonnollisesti väistettävä. Suurin vaara on selkeästi tilanteissa joissa pyöräilijällä on etuajo-oikeus ja pyöräilijä ja auto tulevat risteykseen suunilleen samaan aikaan. Jos autoilija tulee pikkaisen ennen, siitä pyöräilijälle aiheutuva haitta jää turhan jarrutuksen, polkemisen ja vitutuksen tasolle.

Ylläluetuista kommenteista erikoisin oli se jossa tilanteessa etuajo-oikeutetun ajoneuvon kuljettajaa eli pyöräilijää lähestymään nopeudella, jolla pystyy pysähtymään risteyksessä. Näin on luonnollisesti pakko tehdä jos aikoo pysyä terveenä, mutta kuinka moni autoilija todella noudattaa samaa periaatetta? Ei ne valtatiellä hidastele, jos joku odottaa kolmion takana sivutieltä tuloa, vaikka ihan hyvin se voisi pompata sieltä eteen. Suurin ongelma on kuitenkin se että autoilijat eivät väistämisvelvollisina varaudu pysähtymään ennen etu-ajo-oikeutettuja pyörateitä tai suojateitä, vaan kiihdyttävät jalankulkijoiden varpaiden ohi.

Anonyymi kirjoitti...

No näin Helsingin perspektiivistä ja yleensä joustavan pyöräilyn ja autoilun kannattajana sanoisin, että eipä noissa esimerkeissä nyt mitään kovin ihmeellistä ollut.

Risteysesimerkeissä yksikään auto ei ollut ajamassa päälle vaan oli odottelemassa aika rauhallisesti risteykseen menoa. Ihan hyvin tuntui pyörällä mahtuvan väliin lähes joka tapauksessa. Risteyksissähän nyt kaikkien (autot, pyörät ja jalankulkijat) pitää oletuksellisesti joka tapauksessa katsella ympärilleen ja hidastaa menoaan tarvittaessa.

Pyörätielle pysäköidyt autot taisivat olla ainoita jossain määrin pyöräilyä oikeasti haittaavia tapauksia.

En väitä, etteikö tuossa joitain väistämissääntöjä hieman autoilijatkin ole oikoneet, mutta kaiken kaikkiaan kaikki tuntuivat hyvin pääsevän jatkamaan matkaansa suuntaan ja toiseen.

Eli näytti minun silmään itse asiassa hyvinkin joustavalta tämä Joensuun meno.

Anonyymi kirjoitti...

On se kyllä uskomatonta miten autoilijoiden kaaliin ei mene, että POLKUPYÖRÄ ON AJONEUVO!

RISTEÄVÄÄ LIIKENNETTÄ, ELI AJONEUVOA, ON VÄISTETTÄVÄ!

Anonyymi kirjoitti...

Ihan kysymys, tämä taitaa olla ihan periaatteesta kiinni. Jos oikeiasti harmittaa pysäköidyt autot polkupyörä kaistalla, suosittelen kävelee. Ei sen mailman pitaisi kaatua siihen, ajattele joku voisi ampua sut tuolla kadulla. Kyllä vaikka kuinka olisi etuoikeus, autolla,polkupyörällä, tasa-arvo risteys, vihreä valo, niin kyllä tarkistan onko se turvallista. Ei aina pidä pitää omista oikeuksista kiinni, vaikka olisi kuinka etuoikeus. Minun mielestä nuo, risteysessä sijaitsevat suojat-tie, pitäisi siirtää joko siihen ihan risteysen reunaan ja korkeintaan 50cm leveä tai viedä taaksen päin n.10m, kun mietitään että se bussin kujettajan pitää nähdä, arvioida matkat, nopeudet ja sitten vielä pitää se suojatie auki. Se on aika mahdotonta...

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä ongelma on se, että juuri kukaan ei osaa toimia näissä tilanteissa oikein oli sitten satulassa tai ratin takana. Eikä tämä tule myöskään muuttumaan ellei autokoulussa ja kouluissa panosteta näiden asioiden opetukseen.

On liikenteessä autolla tai pyörällä, koskaan ei voi luottaa toisen osaavan sääntöjä, jos itsekään niitä kaikkia osaa.

Anonyymi kirjoitti...

Onpahan taas niin tavallisen Pohjois-Karjalaisia juntteja kommentoimassa videota. Äläkää nyt sentään kukaan kertoko, että täällä jotain ongelmia olisi. "Minäkin olisin voinut kuvata" ja niin edelleen, Etpä sitten kuitenkaan kuvannut.

Anonyymi kirjoitti...

"Juuri tuollaista "minä en väistä" pyöräilyä mitä moni harrastaa."
Ja missä kohtaa on laitonta tai väärin pitää kiinni oikeuksistaan? Pitäskös sulle hommata mustat lasit ja valkoinen keppi?

"Jos oikeiasti harmittaa pysäköidyt autot polkupyörä kaistalla, suosittelen kävelee."
Mitä varten pyöräkaistat sitten tehtiin? Vinkki: autoilla omat tiet, jalankulkijoilla omat tiet, ja pyöräkaistat on pyörille. Jokaisella on omat tiet koska kaikki syrjivät kaksipyöräisiä.

"ajattele joku voisi ampua sut tuolla kadulla."
Ja sekin rikkoo lakia. Vai onko se sinusta OK jos "vähäsen ampuu"? Kerrohan, montako ruumista rikkoo jo lakia mielestäsi?

Anonyymi kirjoitti...

Meidän auto jarruttaa ja tarvittaessa pysähtyy kyllä kauniisti kolmion tai stop-merkin taakse ennen suojatietä/pyörätien jatketta.

Vaikka itse olen pienikokoinen ja auto niin suuri, etten meinaa sieltä joka suuntaan nähdä, en pidä tätä oikeutuksena sille, että ajaisin sillä jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden eteen (tai yli).

Videon risteyksissä, joissa kaikissa näkyvyys on hyvä, auton väistämissäännön noudattaminen on täysin mahdollista.

Mulkkuotsaisista autoilijoista puheen ollen, kuinka monta törttöilevää bemari- tai audikuskia näitte videolla? Paria mersutörppöä lukuun ottamatta autoijijat olivat elämäänsä kyllästyneitä halvalla tavisduunariautoilla ajavia tieliikennelain rikkojia.

Anonyymi kirjoitti...

kakka pissa pippeli

Anonyymi kirjoitti...

hyvä video osoittaa, että liikennekulttuuri on löyhis kantimis.
Porilaisten pyöräilijöiden tilanne on päivastainen...toimivat kuten joensuulaiset autoilijat.

Anonyymi kirjoitti...

Mitä tuo big deal - kommentti tarkoitti? Sitäkö, että pitää vaan olla välittämättä siitä, vaikka autoilijat ajelevat päin p......ä? ja tarkoittaako se sitten sitä, että jos pyöräilijät ajelevat väärin, niin minäkin voin ajella autolla väärin ja vaarantaa muiden turvallisuuden, eikö lähtökohta kuitenkin ole, että kaikkien tarvitsee noudattaa liikennesääntöjä on pyöräilijä tai autoilija?

Anonyymi kirjoitti...

Olen ajanut pyörää ja autoa sekä Helsingissä, että Kuopiossa pitempiä aikoja. Havaintoni:

1) Auton ratissa joutuu harvemmin kiroilemaan sääntöjä rikkovaa pyöräilijää.

2) Pyörän selässä saa lähes päivittäin kiroilla liikennesääntöjä rikkovia autoilijoita.

3) pyöräilijän yleisimmät rikkeet liittyvät jalkakäytävällä ajamiseen. Autoilijan yleisimmät rikkeet sisältävät: suojatielle pysähtyminen, suojatien väistämisvelvollisuuden huomiotta jättäminen, suoraan ajavan pyörän eteen kääntyminen

Anonyymi kirjoitti...

Ajoin pari kuukautta sitten yhtenä päivänä kajaanintietä pitkin ja kun saavuin koulukadulle, minulle oli vihreät valot, joten ajoin rauhassa eteenpäin ja samalla huomasin että minusta oikealta kävelytieltä ajaa kaksi alakoululaista pyörillään koulukatua kohtiyllätyksekseni pojat eivät pysähtyneet punaisiin valoihin vaan menivät ohitseni. Sain juuri ja juuri pysäytettyä auton ennen törmäystä. Kyllä sydän sykytti ja tunsin samalla sekä pelkoa että suuttumusta. Pojilla ei ollut edes kypäriä päässä. Mitä jos en olisi vilkaissut oikealle tarpeeksi paljon huomatakseni pojat ajoissa? Olisi jäänyt ikuinen taakka harteille ja poikien lähimmäisille kauhea suru. Vanhemmat, toitottakaa lapsillenne liikennesäännöistä niin pitkään että ne jäävät kaaliin. Myönnän että itsekin olen joskus pyöräillyt punaisia päin mutta olen aina varmistanut ettei lähistöllä ole autoja ajamassa päälle. Lähes jokainen ajoneuvon käyttäjä on joskus elämässään kiertänyt liikennesääntöjä mutta meidän on katsottava ettei siitä vahingossakaan aiheudu vaaratilanteita

Anonyymi kirjoitti...

Ihan kauheaa katsottavaa. Pyöräilijä ei välitä tuon taivaallista muista tienkäyttäjistä. Sen kuin polkee vain eteenpäin.

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä filmi pyöräilijän arkipäivästä. Kommenteista päätellen moni autoilija pitää suojatien keskelle pysäyttämistä ihan normiautoiluna.

Lauri kirjoitti...

"Anonyymi sanoi...
Ihan kauheaa katsottavaa. Pyöräilijä ei välitä tuon taivaallista muista tienkäyttäjistä. Sen kuin polkee vain eteenpäin."

Ihan kauheeta katsottavaa, ihmiset vaan postaavat viestejä ajattelemasta yhtään mitä kirjoittavat.

Anonyymi kirjoitti...

"Osa tilanteista on sellaisia, että autoilija ei välttämättä edes ehdi huomata pyöräilijää, joka tulee risteykseen tuhatta ja sataa."

"Nopeasti liikkuvaa pyöräilijää on käytännössä mahdoton havaita tien sivussa kulkevalta kevyenliikenteen väylältä, sillä autoilijan havannointi keskittyy ajorata- ja risteysalueelle."

Pyöräilijä tulee risteykseen yleensä 10-30 km/h ja harvoin kovemmalla nopeudella kuin viereisellä ajoradalla liikkuvat autot. Miten autoilija ehtii huomata ja väistää risteävää autoliikennettä, jonka nopeus voi joskus olla jopa 100 km/h, mutta pyöriä on "mahdoton havaita", koska liikkuvat "tuhatta ja sataa"? :D

Anonyymi kirjoitti...

Sitä en ymmärrä, kun muutamat tässäkin blogissa kommentoivat, että pyöräilijät ajavat "tuhatta ja sataa". Huvittavin oli kommentti, jonka mukaan "50 metrin päässä oleva pyöräilijä on parissa sekunnissa auton kohdalla". Jos oletetaan, että pari sekuntia on kaksi sekuntia, niin tuolloin pyörän nopeudeksi vaadittaisiin 90 km/t. Joo, onhan se mahdollista, mutta vaatii melkoisen alamäen.
On nimittäin niin, että valtaosa pyöräilijöistä etenee todennäköisesti reilusti alle 20km/t. Taajama-alueiden nopeusrajoituksia, 30 tai 40km/t, pystyy vain harva pyöräilijä ylittämään. Siten, voitteko jotenkin vääntää rautalangasta, että miten se pyöräilijä kulkee aina "tuhatta ja sataa"? Mitä eroa on sillä, että tuleeko pyörä vai auto risteykseen 30 tai 40km/t? Jos väistämisvelvollinen huolellisesti katsoo risteävän väylän liikenteen, myös kevyenliikenteen, niin ihan sama aika siihen reagointiin on, oli kyse autosta tai polkupyörästä. Minusta vetoaminen polkupyörien nopeuksiin on vain tapa siirtää huomio omasta välinpitämättömyydetä toisaalle.

Anonyymi kirjoitti...

Hahaha videossahan ei ollut yhtäkään selkeätä vaaratilannetta.

Täältä Kööpenhaminasta katsottaessa liikenne ja tilanteet videossa vaikuttavat leppoisalta. Saisit todennäköisesti sydänkohtauksen jos pyöräilisit Euroopan pyöräilypääkaupungissa köpiksessä... yhdyn edellaoleviin: järjetöntä nipottamista.

Anonyymi kirjoitti...

Näyttää moni autoilija täällä kommentoivan - ja kaikesta päätellen on pitkä aika autokoulussa käymisestä. Turha selittää "suojatie koskee vain jalankulkijaa", katsokaas missä kohtaa se kärkikolmio on risteykseen nähden ja miettikää sitten uudestaan, että kuuluuko sitä pyöräilijää väistää.

Kun autokouluun teitä ei voi pakottaa, niin voi käyttää myös tuttuni temppua - kun urpo on pysäköinyt suojatien päälle, niin eikun pikku stoppi pyöränselästä ja auton oikea takaovi auki ja taas matkaa jatkaen. Hyvä mieli kaikille.

Anonyymi kirjoitti...

Siinähän se video mukavasti alkoi pyöräilyllä reippaasti suojatielle, jalankulkuun tarkoitettuun osioon...

internationaali pyöräilijä kirjoitti...

Näin ulkomailta katsottua huomiota herättävää on, että kumpikaan ei kiitä tai pyydä anteeksi, eivät pyöräilijät eivätkä autoilijat. Se vaatisi kuitenkin vain pienen käden heilautuksen... Ja hymyn. Ja molemmilla olisi parempi mieli. Yhteiseloahan se on, liikenteessä kulkeminen.

Anonyymi kirjoitti...

Suurin osa tilanteista tulee Helsingissä vastaan päivittäin. Tosin täällä on myös paljon autoilijoita, jotka antavat tietä aina pyöräilijöille, vaikka autolla olisi etuajo-oikeus.

Joku laittoi linkin legendaariseen poliisin tiedotteeseen parin vuoden takaa. Kukaan ei ole vielä pystynyt kertomaan mitä seuraava tarkoittaa: Jos ajoradan molemmin puolin kulkevat samansuuntaiset pyörätiet, se ei välttämättä tarkoita, että kaikki risteävät suojatiet olisivat myös pyörätien jatkeita. Kuvastaa kyllä hyvin poliisin asennetta.

Anonyymi kirjoitti...

Kaikesta sitä ihminen valittamisen aihetta keksii. Ei tossa mitään erikoista ollut. Joustavuutta pitää olla kaikilla.

Anonyymi kirjoitti...

Kokeile seuraavalla kertaa ajaa vielä lujempaa pyörätiellä ihan nurmikon reunaa. Sieltä sitten hykkäät täysillä suojatielle. Saat paljon enemmän sympatiaa trikoohousu porukalta. :)

Anonyymi kirjoitti...

Ihan tavanomaisia liikennetilanteita tuossa videolla, turhaa itkemistä. Ainakin helsingissä, jossa itse pyöräilen päivittäin, autoja enemmän harmia aiheuttavat kävelijät, jotka eivät ymmärrä että pyörätie ei ole kävelytie jonne voi äkkiarvaamatta loikkia miten haluaa.

Anonyymi kirjoitti...

"Siinähän se video mukavasti alkoi pyöräilyllä reippaasti suojatielle, jalankulkuun tarkoitettuun osioon"
Jo ensivirkkeestäsi näkee, ettet tunne nykyisiä liikennesääntöjä.

Anonyymi kirjoitti...

Näytät hakemalla hakea ikäviä tilanteita mutta kakkoseks jäät jos auton kanssa otat yhteen

Anonyymi kirjoitti...

"Kaikesta sitä ihminen valittamisen aihetta keksii. Ei tossa mitään erikoista ollut. Joustavuutta pitää olla kaikilla."

Kyllä. Joustavuutta pitää olla kaikilla. Paitsi autokuskeilla, näillä teiden ritareille. Heidän ei tarvitse väistää ketään. Vain pyöräilijöiden pitää joustaa.

Anonyymi kirjoitti...

Nuo tilanteet joissa auto on suojatien päällä kääntymistä odottamassa: Itse aina katson tuleeko pyöräilijöitä, jos ei tule, menen suojatien päälle ja katson tuleeko autoja (sillä suojatien takaa ei välttämättä vielä näe jos risteävä tie kaartuu tai molemmin puolin on rakennuksia!). Jos tulee autoja, nökötän suojatien päällä kunnes pystyn lähteä. Jos siihen tulee pyöräilijä sillä aikaa en voi sille mitään.

Anonyymi kirjoitti...

Filmin pyöräilijä näyttää lähestyvän risteyksiä melko reipasta vauhtia. Ei ole ihme, jos tulee yllätyksiä eteen.

Anonyymi kirjoitti...

Osataan sitä Lahdessakin - Toukokuussa 2013 aamupäivällä vilkkaassa Lahden ydinkeskustassa pyöräilijä (mies, 35-45, kypärä päässä) polki hyvää vauhtia suljetulla - siis suljetulla pyöräkaistalla (rakennustyön vuoksi uudelleen järjestelyllä katuosuudella) ja kuuluvalla äänellä ilmaisi etuoikeutensa pyöräilijänä (jolla ei siis sääntöjen noudattamisvelvollisuutta)

Anonyymi kirjoitti...

"Filmin pyöräilijä näyttää lähestyvän risteyksiä melko reipasta vauhtia."
Ja miksei lähestyisi? Kevyen liikenteen väylällä on täsmälleen samat nopeusrajoitukset kuin viereisellä ajoradalla, vai pitääkö pyöräilijän JÄLLEEN luovuttava jostain oikeudestaan? Mitäs jos luopuisit sananvapaudestasi, sortaja?

Kirkas trikoopaita mutta tavalliset shortsit kirjoitti...

Aika veikeää, että tänään juuri sattui kohdalle äärimmäisen huomaava bussikuski täällä Oulussa, kun autoilijoita muuten parjataan. Se innoitti kommentoimaan:

Olen kolmena vuonna pyöräillyt työmatkoja kesäisin n. 1000 km kesässä. Tämän kesän alussa aloitin henkilökohtaisen palautekampanjani: näytän peukkua kuljettalle aina kun autoilija huomioi pyöräilijän hyvin, esimerkiksi pysähtyessään reilusti suojatien taakse, tai kun kuljettaja pysähtyy/hidastaa reilusti ennen ajamistaan risteykseen, jossa minulla on etuajo-oikeus, osoittaen elellään selkeästi, että mene rauhassa. Näytän peukkua myös, kun välillä myös keskellä väylää yksin/pareittain/ryhmässä kulkeneet ohittamani kanssapyöräilijät/kävelijät ovat tietä antaneet joitakin ärsyttävän kellon pirautuksen jälkeen. Peukun antamisen tarkoitukseni on antaa hyvää mieltä näille sujuvan ja turvallisen liikenteen kannattajille.

Tarpeen mukaan olen ajatellut myös antavani negatiivista palautetta. Keskisormea olen pitänyt huonoimpana palautteena ja toistaiseksi reservissä, sillä niin räikeitä tilanteita ei onneksi ole vielä matkoilleni sattunut, että sitä olisin joutunut käyttämään. Muutamaan kertaan olen kuitenkin välimallin palautettani käyttänyt, ja etusormea heristellyt huomautukseksi, kun kuljettajat ovat kovalla vauhdilla surutta kiilanneet tielleni/olemme molemmat tehneet äkkijarrutuksia törmöyksen välttämiseksi erinäköisissä tilanteissa. Tilanteissa, joissa heillä katse on ollut aivan muualla kuin liikenteen havainnoinnissa. Näissä tilanteissa olisi esimerkiksi tietä ylittävä pikkulapsi tullut mahdollisesti lytättyä.

Tänään tuli kuitenkin oikein mukava tilanne, joka nosti hymyn huulille: näin jo kaukaa, että risteyksen takaa, mistä on huono näkyvyys puiden takia pyörä- ja autotielle, oli tulossa bussi. Valmistauduin jo pysähtymään, mutta bussinkuljettajapa bongasikin minut ja jäi odottamaan suojatien taakse. Nostin peukkuni ilmaan, ja bussinkuljettaja vastasi hymy huulillaan omalla peukullaan käsi innokkaasti ilmassa. Nyökyttelin vielä ohimennessäni ja uskon että molemmat saimme erittäin hyvän mielen tästä kohtaamisesta. Varmasti myös kuljettaja loppumatkansa ajan huomioi entistäkin paremmin muut teilläkulkijat. Kiitos kuljettajalle, ja muille teille, jotka toiset huomioitte!

Anonyymi kirjoitti...

Videolla oli nähtävissä vain sujuvaa liikennettä ja sitäkin vähän. Kaupungissa liikennettä olis enemmän. Ehkä vähän pipoa löysemmälle, niin alkas sujumaan. Kuorma-autoilla tai bussilla on tultava risteysalueelle jos meinaa ettei ruuhkauta risteystä. Ei siinä valitettavasti kaukaa tulevaa pyöräilijää jäädä odottelemaan.

Paljon porua turhasta.

Anonyymi kirjoitti...

Seinäjoella älykkäimmät rouvat jyrää lastenrattaatkin suojatiellä. Oli kyllä niin pieni auto ja iso kuski, etten yhtään ihmettele jos ei pääse käsiksi kaikkiin ohjauslaitteisiin. Teki mieli kaataa se kottero pilotteineen, mutta pääsi karkuun. Taidan tehdä kävelyvideon.

Anonyymi kirjoitti...

jos tahdot saada itsellesi suojatien oikeudet niin alahan kiltisti vaan taluttamaan se fillari sen suojatien yli..

Fillaristi kirjoitti...

Suurimmaksi osaksi fillaristien ongelmat muun liikenteen kanssa johtuu siitä, että
a) meitä on liian vähän ja talvi tiputtaa katukuvasta vielä suurimman osan. Eli autoilijat päättävät aina talvisin unohtaa kesän pyöräilijät. Jos meitä olisi tuplasti enempi, olisi kadullakin jatkuvaa liikennettä pyörien puolesta, joten hiljalleen se suomalaisen a-luokan kuskin pääkin ehkä saataisiin kääntymään.
b) osa meistä fillaristeista on niin paukapäitä, että kulkee kadulla 1. punaisia päin, 2. kaksisuuntaista väärään suuntaan 3. jalkakäytävällä vaikka 12 v on jo roimasti takanapäin.

Yhtä asiaa autoilijoista olen aina ihmetellyt. Ainakin PK-seudulla on risteyksiin maalattu ne "älä tyhmä tuki risteystä" -ristikot, mutta harvassa on ne kuskit jotka sitä kunnioittavat. Olenkohan ymmärtänyt oikein, että ei ne autoilijat toisiaankaan kunnioita vaan oma auto se tien tärkein auto on...?

Lauri Pullinen kirjoitti...

Tuosta videosta jäi mieleen, että saako suojatiellä ohittaa? Oma ajotyyli on myös reippaampi useampia kanssaliikkujia. Suojatien pyöräväylää tulisi käyttää, vastaantuleva liikenne ja jalankulku hieman tuota vaikeuttaa tosin.

Pyöräily on edullista. Kotoa on tehty uusi pyörätie Tampereelle, jota käytän mielelläni. ei ole juuri liittymiä.

Anonyymi kirjoitti...

Tuosta videosta jäi mieleen, että saako suojatiellä ohittaa?
Pyörätien jatkeella ajetaan niinkuin kevyenliikenteen väylällä. Ajetaan oikealla ja ohitetaan vasemmalta. Muuta liikennettä häiritsemättä.

Suojatien pyöräväylää tulisi käyttää

Pyörätien jatkeella ei ole mitään pyöräväylää. Suojatieviivoituksen puuttuminen koko leveydeltä on vain merkki pyörätien jatkeesta.

Fillaristi kirjoitti...

Muuten voisko joku tehdä kansalaisaloitteen, että pyöräilijöiden ja jalankulkien käyttäessä samaa tietä kulkee jalankulkijat samalla tavalla kuin kadulla jossa ei ole jalkakäytävää. Eli tien vasemmassa reunassa.

Tällä olisi kaksi välitöntä etua:
1) Jalankulkijat ei tulisi yllättäen ohitettua takaapäin, ei ainakaan ihan karvatuntumalta.
2) Koirillakin olisi vähemmän mielenterveysongelmia, koska he oppisivat kulkemaan aina omistajansa vasemmalla puolella. Nythän koiranulkoiluttajat kulkevat koira vasemmalla puolella - siis hyvin hallinnassa oleva koira - kadulla, mutta ulkoilureiteillä he pakottavat koiran kulkemaan oikealla puolella.

Eihän tässä ole mitään järkeä?

Anonyymi kirjoitti...

Olihan tuossa toheloita autoilijoita ja pyöräilijöitä. On tosissaan autoilijoilla ja pyöräilijöillä molemmilla sekasin säännöt, mutta olihan tuonne yks "virhekin" päätynyt melko loppuvaiheessa oikealta eteen ajanut Yaris meinaan sai tulla eteen, jos tilanne oli se miltä näytti, eli Yaris tuli suoraan yli vastakkaiselta puolelta. Silloinhan se ei ole kääntyvä auto ja silloin pyöräilijä väistää. neljän suunnan risteyksessä, kun pyöräilijän on oltava tarkkana mistä auto tulee. Tästä selviää myös yksi suurin syy siihen, miksi koko touhu on sekaisin, meinaan mielipiteeni on se, että samat väistämissäännöt, olipa mikä ajoneuvo tahansa tai kulkuväylä mikä tahansa, niin homma rupeis pelaamaan. Myös tuo suojatien päälle ajaminen on usein välttämätöntä autolla näkyvyyden kannalta jotta näkee voiko turvallisesti liittyä ja sitä sääntöä tulen jatkossakin autolla rikkomaan hyvällä omalla tunnolla, kunnes risteyksiä opitaan suunnittelemaan niin, että myös suojatien takaa näkee voiko kadulle turvallisesti liittyä.

Anonyymi kirjoitti...

"jos tahdot saada itsellesi suojatien oikeudet niin alahan kiltisti vaan taluttamaan se fillari sen suojatien yli."
LOL, ehkä talutankin mutta HYVIN HITAASTI. Ja autoilijat hakkaa äänitorvea kuin raivoisat apinat, mutta mitäs sitten. EVVK.

Anonyymi kirjoitti...

"oikealta eteen ajanut Yaris meinaan sai tulla eteen, jos tilanne oli se miltä näytti, eli Yaris tuli suoraan yli vastakkaiselta puolelta."
Jos Yaris tuli kolmion takaa risteykseen, se väistää kaikkia ajoneuvoja risteyksessä, pyöriäkin. Muuten olet oikeassa.

Anonyymi kirjoitti...

Olen siirtynyt enenevästi autotielle pyörän kanssa, kun opin, että jalkakäytävällä ei automaattisesti saa ajaa pyörällä. Ne jalkakäytävät, joissa pyöräily on sallittua, ovat erikseen merkitty. Pyöräilijällä on yhtälainen oikeus käyttää autotietä kuin autoilijallakin. Autoilijat eivät tätä kuitenkaan näytä tietävän, sillä äänitorven painaminen ja pyöräilijän ohittaminen jopa 30 cm etäisyydeltä viestivät halusta häätää pyöräilijä pois autotieltä. Poliisin ohjeen mukaan pyöräilijän pitää ajaa autotiellä kuten autonkin eli mahdollisimman keskellä, jotta mikään muu ajoneuvo ei pääsisi ajamaan samalla kaistalla pyörän kanssa rinnan. Tien reunassa ajaminen viestii autoilijalle lupaa ajaa rinnalla, mikä on erityisen vaarallista ja liikennesäännöissä kiellettyäkin. Ohittamistilanteet ovat erikseen, mutta silloinkin täytyy huomioida riittävä etäisyys ohitettavaan, vilkku ja ohituskiellot.

Anonyymi kirjoitti...

Tieliikennelaissa ei puhuta etuajo-oikeuksista vaan väistämisvelvollisuuksista. Omista oikeuksista ei siis edes lain mukaan saa pitää väkisin kiinni vaan on AINA varauduttava siihen etteivät muut liikkujat näe tilannetta samalla tavalla tai eivät ehdi/osaa reagoida oikealla tavalla.

Autoilija on ainoa jolla ei ole kaupunkinopeuksilla jokaisessa tilanteessa oma henki ja terveys kyseessä. Siksi autoilijoilta vaaditaan erityistä vastuullisuutta ja malttia. Silloinkin kun ollaan itse sääntöjen mukaan oikeassa.

Itse sekä pyöräilevänä että autoilevana katson tilanteita molemmista näkövinkkeleistä. Mitään kokonaista tienkäyttäjäryhmää ei pidä leimata yksittäistapausten (edes useiden) perusteella.

Fillaristi kirjoitti...

"Myös tuo suojatien päälle ajaminen on usein välttämätöntä autolla näkyvyyden kannalta jotta näkee voiko turvallisesti liittyä ja sitä sääntöä tulen jatkossakin autolla rikkomaan hyvällä omalla tunnolla, kunnes risteyksiä opitaan suunnittelemaan niin, että myös suojatien takaa näkee voiko kadulle turvallisesti liittyä."

Niimpä, mutta sitäkin taitoa voi parantaa:
- Suojatien jälkeen on varsin usein autonmittainen tila, miksei sitä autoa voisi parkkeerata siellä?
- Jos edellinen auto ei ole päässyt liikkeelle, niin miksi ihmeessä seuraavan pitää ajaa suojatielle??
- Ja sitten on isokasa muita risteyksiä jossa ei ole tietoakaan näköesteistä tai muustakaan, ja silti se auto parkkeeraa keskellä suojatietä.

Hyvää viikonloppua kaikille :)

Anonyymi kirjoitti...

Juu, tuttua tämä on myös Jyväskylässä, yllätys yllätys.

Anonyymi kirjoitti...

Niin, muutamia asioita tieliikennelaista:
- jos kevyen liikenteen väylä on, pyöräilijän on ajettava siellä, ja sovitettava nopeutensa turvalliseksi
- jos kevyen liikenteen väylää ei ole, pyörää kuljetetaan pientareella tai aivan ajoradan oikeassa laidassa
- pyöräilijä väistää pyrätien jatkeella kaikista suunnista tulevia suoraan ajavia autoja, kääntyvät väistävät suoraan ajavaa pyöräilijää.

Aika ihmeellisiä neuvoja täällä jotkut "himofillaristit" antavat, kuten, että poliisi käskee ajamaan mahdollisimman keskellä katua - ei voi käskeä, koska tieliikennelaki sanoo ihan muuta. Ryhmittyminen kääntymistä varten on tietysti eri juttu. Kaikenkaikkiaa arvon pyöräilijät; jos alkaisitte noudattamaan liikennesääntöjä kaikki menisi paljon paremmin.

Unknown kirjoitti...

Autoilija, pyöräilijä ja moottoripyöräilijä

Hyvällä asialla olet, jos tarkoituksesi on edistää liikenteen turvallisuutta. Videoita katsellessani, huomasin pyöräilijän tilannenopeuden olevan melko kova lähestyttäessä risteystä. Autojen tilannenopeus on useissa videoissa huomattavasti matalampi. Kaksipyöräisen kuljettajan kannattaa muistaa aina yksi seikka, pyöräilijä on pinta-alaltaan aina paljon pienempi kohde kuin auto, ja siten vaikeammin havaittava.

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä että videossa oli erikseen osoitettu tavarantoimittajien tapa parkkeerata pyöräkaistalle.

Jouni kirjoitti...

Erikoista, että väistämisvelvolliset autoilijat pystyvät huomioimaan tiellä 40-50 km/h ajavan auton, mutta ei pyörätiellä n. 20 km/h ajavaa pyöräilijää. Jos ajan töihin autolla, väistämisvelvollisuutta noudatetaan aina, mutta pyörällä tulee joka päivä risteävältä tieltä idiootti, joka ei tätä tee.

Kyse ei ole mistään muusta kuin autoilijoiden piittaamattomuudesta ja liikennesääntöjen osaamattomuudesta.

Fillarnisti kirjoitti...

Kiitos kaikille tähän asti kommentoineille. Keskustelu on ollu antoisaa luettavaa ja alkanut mukavasti ruokkia itse itseään.

Koska tuntui hölmöltä alkaa tähän kommenttiruutuun kovin pitkää yhteenvetoa tekemään, niin kirjoitin omasta puolestani kommentit uutena postauksena: http://fillarnisti.blogspot.fi/2013/08/liikennekulttuurinen-kommenttipostaus_31.html

Helpoiten siihen pääsee Etusivu-linkin kautta.

Fillarnisti kirjoitti...

Tai ehkä vielä helpommin tossa alapuolella olevan Uudempi teksti -linkin kautta :)

Anonyymi kirjoitti...

Minusta suurin ongelma liikenteessä on MINÄMINÄMINÄ-asenne. Autoilijoissa ärsyttää se, että kevyen liikenteen oikeudet latistetaan toteamalla "arvaa kummalle käy heikommin - autolle vai pyöräilijälle kolarin sattuessa" ja tätä asennetta ylläpitämällä jatketaan törkykäyttäytymistä ratissa.

Kevyessä liikenteessä taas ärsyttää se, että mitä se haittaa jos en noudata liikennesääntöjä. Ei minun tarvitse ottaa muita huomiooon, voin haahuilla väylän laidasta laitaan huomioimatta muita. Kilikelloa soittava pyöräilijä on mulqqu. Jep.

Kokeilkaapa kiireiset autoilijat joskus tätä: pysähtykää suojatien eteen ja antakaa suojatien takana odottavien ylittää tie. Tuntuiko pahalta? Myöhästyitkö jostain pahasti?

Anonyymi kirjoitti...

Itse olen ajellut paljon pyörällä joensuussa ja mielestäni liikenne on sujuvaa ja turvallista. Pyöräilijöidenkin pitäisi muistaa järki liikenteessä ja oikeat tilanne nopeudet. Tuossa videolla ei mielestäni ollut kummoisiakaan vaaran paikkoja.

Anonyymi kirjoitti...

Useat autoilijat kiihdyttää risteykseen keritäkseen ennen pyöräilijää (Muulloin järkevä autoilija käyttää moottorijarrua), jos pyöräilijänä näyttää autolle ettei aio hidastaa vauhtia niin kyllä se auto pysähtyy. Ärsyttävää mutta totta.

Anonyymi kirjoitti...

Tutulta näytti. Samanlaisia tilanteita on tullut vastaan itselle niin pyörällä kuin mopollakin. Kolmion takaa tullaan harmittavan usein sumeilematta. Mutta pahimmat muistamani mokat ovat sattuneet pyöräilijöiden tiimoilta, jotka eivät paljoa liikennesäännöistä tiedä, aiheuttavat sitten muille vaarallisia väistötilanteita ruuhkassa jo pelkästään pyörätiellä. -Terveisin maalaistyttö-

Unknown kirjoitti...

Niin ja sitten myös jalankulkijat: Niitä ei videolla näy, mutta usein jalankulkijat aiheuttavat vaartilanteita käätymällä yht'äkkiä pyöräilijän eteen katsomatta sivulleen tai taakseen muuttaessaan kulkusuuntaansa.

Autoilijan näkökulmasta useat pyöäräilijät eivät tiedä milloin pitäisi väistää autoilijaa ja milloin autolija on väistämisvelvolllinen. Kolmion takaa tuleva auotoilija ja liikenneympyrästä poistuva autoilija aina väistää jalankulkijaa sekä pyöräilijää, mutta epätietoisuutta näyttäisi olevan siinä, kun pyöräilijä ajaa ajotielle tasa-arvoisessa suojatien risteyksessa, jolloin pyöräilijään pätee väistämisvelvollisuus oikealta tulevaa autoilijaa kohtaan. Tämä tuppaa usein unohtumaan tai sitä ei tiedetä.

Unknown kirjoitti...

Tosin oheisessa artikkelissa pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeena olevalla suojatiellä:

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t

Fillarnisti kirjoitti...

Noista "poukkoilevista" jalankulkijoista sekä kanssapyöräilijöistä on ehkä jossain vaiheessa tulossa myös videota. Niitäkin tapauksia kun kyllä näkee varsin usein. Etenkin siinä vaiheessa kun kelit lämpenee ja ihmiset lähtee vapaapäivinään kuljeskelemaan kaupungille jalkaisin, niin kaikki tuntuu olevan jossain keväthuumassa ja haahuilevat kevyen liikenteen väylillä ihan miten sattuu :)