16. elokuuta 2014
Radon varastettiin
Kuvassa oleva 30-vaihteinen mattamusta Radon Sunset 10.0 varastettiin Joensuussa Torikatu 35:n pihalta perjantaina 15.8. klo 18:00-24:00 välisenä aikana.
Pyörässä oli asennettuna mm. punaiset lukkopolkimet ("hybridipolkimet") sekä ohjaustangossa Ortliebin tankolaukun pidike.
"Erityistuntomerkkinä" ohjainkannattimen molemmilla puolilla naarmuja.
PS. Tämä tarkoittaa samalla sitä, että ellei pyörä nyt jotenkin mystisesti palaudu miulle viikonlopun aikana, niin tänä kesänä pyöräreissu jää väliin.
8. elokuuta 2014
Pienehkö Reittipaljastus 2014!
Helteistä päivää vaan kaikille. Vaikka en voikaan kaikkien
kohdalla olla varma onko silloin enää hellettä, kun tätä luette.
Kirjoitettaessa joka tapauksessa on.
Moni on varmaan jo ehtinyt kesän mittaan miettiä, että
meinaako allekirjoittanut tänä vuonna tehdä lainkaan minkäänlaista reissua, kun
ei ole mitään näkynyt eikä kuulunut asiaan liittyen. Tähän voisi todeta, että
samaa on tullut itsekin tuossa männä kuukausina pohdiskeltua. Jollain tapaa oli
koko kevään ja kesän ajan sellainen olo, että kyllä johonkin tulee lähdettyä, mutta
kaikki muu, kuten minne, milloin ja miten pitkäksi aikaa, oli melkoisen
epävarmaa. Syitä tähän arpomiseen voisi keksiä useammankin.
Ensinnäkin mahdolliset työkuviot kesän ajalle loivat
epävarmuutta suunnitelmiin, koska ei ollut tiedossa olisiko jossain vaiheessa
oltava tiiviisti tietokoneen äärellä tekemässä ja tavoitettavissa. Epävarma
työtilanne luo aina samalla myös epävarmuutta taloustilanteeseen, jolloin ei
ainakaan heti ensimmäiseksi ole suinpäin rynnimässä kustannuksiltaan aiempien
vuosien kaltaisille reissuille. Tämän lisäksi kesän mittaan oli tiedossa useana
viikonloppuna erinäisiin juhlallisuuksiin ja muihin tapahtumiin liittyviä
menemisiä, joista aiheutui se ettei ainakaan kovin kauas pystynyt lähtemään.
Näiden reunaehtojen vallitessa kesä- ja heinäkuu menivät varsin nopeasti ohi ja
kohta huomasinkin olevani jo tämän kyseisen vuodenajan ehtoopuolella. Tuli siis
hiljalleen aika yrittää tehdä jonkinlaisia päätöksiä.
Päätös syntyi lopullisesti tuossa joskus viikko pari sitten
ja sen lopputuloksena voin nyt paljastaa suunnitelmani tämänvuotiselle
pyöräreissulleni, joka kantakoon nimeä.
Etelä-Karjala Minitour!
(tuttavallisemmin E-K Minitour)
Kuten reittikartasta jo voi päätellä, reissu poikkeaa
aiemmistani jonkin verran. Siis muutenkin kuin sijainniltaan. Tämä johtuu
suurelta osin jo edellä kerrotuista syistä. Reissu on sekä ajallisesti että
matkallisesti lyhin, mitä olen tässä nyt kohta neljän kesän aikana tehnyt.
Noiden viiden pyöräilypäivän aikana kilometrejä kertyy vain n. 270. Tämän
lisäksi kolme viimeistä yötä vietän yhdessä ja samassa paikassa, eli
Lappeenrannassa, josta käsin teen tuon piston rajan pintaan Vainikkalaan sekä
kierroksen Savitaipaleen kautta. Tuollainen päiväretkien teko yhdestä
tukikohdasta mahdollistaa mm. sen, että huonon ilman sattuessa jommalle
kummalle päivälle, voin valita sille päivälle lyhyemmän reitin. Tämän
järjestelyn taustalta paistaa myös hieman se ajatus, joka miulla jossain
vaiheessa oli mielessä tälle kesälle. Eli että olisin lähtenyt ajelemaan
etelärannikolle Kuninkaantietä (jota pitkin siis tein ihka ensimmäisen reissuni
2011) ja yöpynyt aina kaksi yötä yhdessä kaupungissa, jotta jää hyvin aikaa
tutustua lähialueeseen. Mutta koska se ei nyt toteutunut tänä vuonna, niin
testaan vähän tällä reissulla miltä moinen tuntuisi. Ainakin voin noina kahtena
päivänä liikkua huomattavasti kevyemmällä tavaramäärällä kuin matkoilla
yleensä.
Koska joitakuita saattaa kiinnostaa, miksi valitsin reissun kohteeksi juuri
Etelä-Karjalan, niin valaistaanpa vähän sitäkin puolta. Ratkaisu
liittyy hyvin pitkälti tämän hetkiseen satunnaiseen työkuvioon. Olen mukana
kehittämässä EuroVelo 13 -pyöräilyreitin (tuttavallisemmin Iron Curtain Trail)
Suomen osuutta ja Savitaipaleen koukkausta lukuun ottamatta valitsemani reitti
noudattelee tuon reitin linjausta. En nyt ala tässä purkamaan auki Iron Curtain
Trailia sen syvemmin, mutta kyseessä on siis Euroopan halki pohjoisesta etelään
kulkeva pyöräilyreitti, joka on teemoitettu hyvin vahvasti sotahistorialla ja
aikoinaan vallinneella Euroopan kahtiajaolla. Asiasta enemmän kiinnostuneille
löytyy lisätietoa osoitteista http://www.eurovelo13.com/
ja http://www.ironcurtaintrail.eu/en/.
Suomen osuudelle ollaan tällä hetkellä miettimässä matkailijoille myytäviä
tuotepaketteja ja sellaisen runkoa tämäkin reissu kaiketi tavallaan edustaa.
Kyseessä on siis osittain työ- ja osittain vapaa-ajan reissu. Toisin sanoen suunnittelu työn
piikkiin, toteutus omasta kukkarosta.
Tällaista siis tiedossa tänä kesänä. Varsin typistetyllä
sapluunalla nyt mennään, mutta sentään mennään ylipäätään. Niin ja ajankohta
tälle on siis tosiaan 18.-23.8., kun se nyt näköjään melkein unohtui mainita. 18.
päivä aamujunalla Simpeleelle ja 23. päivä junalla Lappeenrannasta takaisin.
Kyllä, valitsin nyt tähän välille junan vaikka kaksi vuotta sitten haukuin VR:n pyörätelineet maanrakoon. Katsotaan miten tällä kertaa käy. Tarvittaessa vaikka seison koko matkan pyörän vieressä vahtimassa ellei teline ole
suosiollisella päällä.
23. kesäkuuta 2014
Silta yli synkän virran
Juhannus tuli, oli ja meni. Omalla kohdalla meno ei
normiviikonlopusta juurikaan poikennut. Vietin jo toisen kerran peräkkäin
kaupunkijuhannuksen, koska en viitsinyt lähteä eteläisempään Suomeen
mökkeilemään. Tällä viikolla olevat kaveripariskunnan useamman päivän mittaiset
hääkarkelot paikatkoot juhannuksen rauhallisuutta. Sen verran kuitenkin
aattoiltana olin liikkeellä, että kävin paikallisen rantaravintelin tuntumassa
pikaisesti katsomassa kokkoa. Toki turvallisen etäisyyden päässä niin kokosta
kuin muista ihmisistäkin. Ihmisten lisäksi paikalle oli tullut ilahduttavan paljon myös pyöriä.
Samaisella kokonkyttäysreissulla tein oman
neitsytmatkani Joensuun jokimaiseman uudelle maamerkille, Ylisoutajan sillalle.
Käytännössähän tämä kevyen liikenteen silta on ollut eri vaiheissaan jo parin
vuoden ajan kaupunkilaisten valvovien silmien alla ja puheenaiheena, mutta viime viikon maanantaina se viimein
avattiin käyttöön. Sillan sijainti selvinnee kartasta. Tuo punainen viiva siis, jos joku ei ymmärtänyt.
Silta yhdistää Joensuun ruutukaava-alueen Pielisjoen
itäpuolella olevaan Penttilän kaupunginosaan, joka on jo usean vuoden ajan
ollut uudisrakentamisen myllerrysten kohteena. Entisen sahan alueesta halutaan
jonkinlainen kruununjalokivi Joensuun kaupunginosien joukkoon. Tällaista
maallikkoa rakentamisen huima tahti välillä vähän hirvittää, mutta ilmeisesti
niille asunnoille ostajia löytyy.
Ylisoutajan silta on oletetusti herättänyt paljon
keskustelua sekä mielipiteitä puolesta ja vastaan. Karkeasti yleistäen väki
voidaan kaiketi jakaa siltaa puolustaviin jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin,
sekä sen rakentamista kritisoiviin autoilijoihin, joiden mielestä siinä vain
tuhlataan kaupungin rahoja.
Itse nyt pari kertaa sillan kautta kumpaankin suuntaan
pyöräilleenä voin ilmoittaa kuuluvani sen vankkumattomiin kannattajiin. Sen
lisäksi, että Penttilän nykyiset (ja ilmeisen runsaslukuisina odotetut tulevat)
asukkaat pääsevät siltaa pitkin mukavasti keskustaan, niin se tarjoaa myös
uuden hyvän vaihtoehdon keskustaan poikkeavien lyhyempien tai pitempien pyöräilyjen
reiteille. Lisäksi sillan mahdollistama ympyräreitti avaa varmasti monille
kaupungin asukkaille aivan uudenlaisen näkymän joenvarren maisemiin. Ainakaan
itse en aiemmin juurikaan tullut liikkuneeksi joen itärannalla, koska sieltä ei
päässyt oikein mihinkään. Nyt tämä tilanne on korjattu. Toki asiaa auttaa myös
Penttilän alueen kaikkinainen kehittäminen ja rakentaminen, jonka ansiosta
jokirannassa on nyt kevyen liikenteen väylä mitä pitkin kulkea.
Tähän loppuun rykäisen muutamat juhannusaattoillan
hämäryydessä otetut kuvat sillasta. Lupaan jossain vaiheessa ottaa parempia ja
valaistuneempia otoksia. Niitä ilmestyy mitä todennäköisimmin Facebookin
puolelle.
MUTTA! Ennen kuvia seuraa tärkeä tiedotus. (tähän kohtaan
voitte kuvitella sen radiosta ja telkkarista aika ajoin raikaavan
vaaratiedotteen rummutuksen) Aiemminhan jo lupailin, että YLE:n
Summeri-ohjelman jakso, jossa olen mukana hölisemässä jotain pyöräilyjuttuja,
olisi tullut ulos kesäkuun alkupuolella. Noh, kuten on huomattu, niin ei tullut.
Sen sijaan nyt kyseisen jakson esitysaika on tiedossa ja se on keskiviikko 2.7.
klo 11 (ja klo 16). Tuolloin siis YLE TV2 auki tai vaihtoehtoisesti YLE Areena,
josta jakso löytyy vielä myöhemminkin.
Ja nyt ne kuvat. Sekä sitä myöten hyvää päivän jatkoa.
Olkaa
hyvät!
Lopulliseksi lopuksi vielä aivan eri silta aivan eri paikassa, jossa lokit viettivät juhannusta.
19. toukokuuta 2014
Uudelleentuunausta edustuksen nimissä
Tarkkasilmäsimmät lukijat muistanee, miten viime kesän
lopulla tuunailin kovalla innolla uusia lukkopolkimiani räyhäkämmän näköisiksi.
Sillonhan homma piti jostain mielen oikusta saada valmiiksi mahdollisimman
nopeesti ja uudet tyylikkäät polkimet pyörään kiinni samantien. Hosumisen
jäljet näki kyllä selvästi jo kuukauden sisällä, kun maalia lohkeili vähän
sieltä sun täältä pois.
Niinpä aattelin, että nyt tehdään homma uusiksi vähän
maltillisemmin ja ”ammattimaisemmin”. Otin myös saamastani vinkistä vaarin enkä
enää alkanut teippaamaan polkimien keskiosia peittoon, vaan asianmukaisesti
irrotin polkimista ulkokehät, jolloin niiden maalaaminen kävi huomattavasti
helpommin.
Rapsuttelin kaikki vanhat maalit tunnollisesti pois ja kävin
vielä jopa hiomapaperilla osat läpi, jotta niihin tulis vähän parempi
tarttumapinta pohjamaalille. Sen jälkeen vaan kerros kerrokselta pohjamaalia,
varsinaista maalia ja lakkaa pintaan, ja lopputulos oli ainakin ulkoisesti
vähintään yhtä loistava kuin ekalla kerrallakin. Nähtäväksi jää pysyykö maali
lopulta sen paremmin kiinni. Jos ei pysy, niin tehdään tästä sitten vaikka
jokakeväinen rutiini. Jätin vielä pienenä taiteellisena yksityiskohtana
polkimien ruuvit maalaamatta.
Syy sille, miksi uhrasin sunnuntaipäivän pakanallisesti
tällaselle raskaalle raadannalle, löytyy siitä, että miulla oli tänään
(maanantaina) ohjelmassa vaativaa edustustyötä Raatoni kanssa. Sain kunnian
osallistua YLE:n Summeri-ohjelman kuvauksiin, joissa oli aiheena (yllätys
yllätys!) pyöräily. Ja pyöräily erityisesti täällä Joensuussa, joka tuossa
jokin aika sitten valittiin Vuoden Pyöräilykunnaksi tälle vuodelle. Pyöräilyn
lomassa keskusteltiin syvällisesti mm. siitä miksi Joensuu on hyvä
pyöräilykaupunki (vai onko?), minkä värinen pyörän pitäisi olla ja, että
tarvitseeko hankkia tiukat trikoot jos haluaa harrastaa pyöräilyä. Kiitokset
kuvaaja-Juhalle ja juontaja-Ramille hauskasta päivästä!
Ohjelma tulee ulos kesäkuun alkupuolella ja ilmottelen tarkemman ajan heti kun sen tiedon saan. Facebookin puolelta löytyy kuitenkin jo hyvin salainen ja hyvin lyhyt ”behind the scenes” -pätkä päivän kuvauksista. Käykäähän vilkasemassa!
Ohjelma tulee ulos kesäkuun alkupuolella ja ilmottelen tarkemman ajan heti kun sen tiedon saan. Facebookin puolelta löytyy kuitenkin jo hyvin salainen ja hyvin lyhyt ”behind the scenes” -pätkä päivän kuvauksista. Käykäähän vilkasemassa!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)