Fillarnisti: Pienehkö Reittipaljastus 2014!

8. elokuuta 2014

Pienehkö Reittipaljastus 2014!


Helteistä päivää vaan kaikille. Vaikka en voikaan kaikkien kohdalla olla varma onko silloin enää hellettä, kun tätä luette. Kirjoitettaessa joka tapauksessa on.

Moni on varmaan jo ehtinyt kesän mittaan miettiä, että meinaako allekirjoittanut tänä vuonna tehdä lainkaan minkäänlaista reissua, kun ei ole mitään näkynyt eikä kuulunut asiaan liittyen. Tähän voisi todeta, että samaa on tullut itsekin tuossa männä kuukausina pohdiskeltua. Jollain tapaa oli koko kevään ja kesän ajan sellainen olo, että kyllä johonkin tulee lähdettyä, mutta kaikki muu, kuten minne, milloin ja miten pitkäksi aikaa, oli melkoisen epävarmaa. Syitä tähän arpomiseen voisi keksiä useammankin.

Ensinnäkin mahdolliset työkuviot kesän ajalle loivat epävarmuutta suunnitelmiin, koska ei ollut tiedossa olisiko jossain vaiheessa oltava tiiviisti tietokoneen äärellä tekemässä ja tavoitettavissa. Epävarma työtilanne luo aina samalla myös epävarmuutta taloustilanteeseen, jolloin ei ainakaan heti ensimmäiseksi ole suinpäin rynnimässä kustannuksiltaan aiempien vuosien kaltaisille reissuille. Tämän lisäksi kesän mittaan oli tiedossa useana viikonloppuna erinäisiin juhlallisuuksiin ja muihin tapahtumiin liittyviä menemisiä, joista aiheutui se ettei ainakaan kovin kauas pystynyt lähtemään. Näiden reunaehtojen vallitessa kesä- ja heinäkuu menivät varsin nopeasti ohi ja kohta huomasinkin olevani jo tämän kyseisen vuodenajan ehtoopuolella. Tuli siis hiljalleen aika yrittää tehdä jonkinlaisia päätöksiä.

Päätös syntyi lopullisesti tuossa joskus viikko pari sitten ja sen lopputuloksena voin nyt paljastaa suunnitelmani tämänvuotiselle pyöräreissulleni, joka kantakoon nimeä.

Etelä-Karjala Minitour!
(tuttavallisemmin E-K Minitour)


Kuten reittikartasta jo voi päätellä, reissu poikkeaa aiemmistani jonkin verran. Siis muutenkin kuin sijainniltaan. Tämä johtuu suurelta osin jo edellä kerrotuista syistä. Reissu on sekä ajallisesti että matkallisesti lyhin, mitä olen tässä nyt kohta neljän kesän aikana tehnyt. Noiden viiden pyöräilypäivän aikana kilometrejä kertyy vain n. 270. Tämän lisäksi kolme viimeistä yötä vietän yhdessä ja samassa paikassa, eli Lappeenrannassa, josta käsin teen tuon piston rajan pintaan Vainikkalaan sekä kierroksen Savitaipaleen kautta. Tuollainen päiväretkien teko yhdestä tukikohdasta mahdollistaa mm. sen, että huonon ilman sattuessa jommalle kummalle päivälle, voin valita sille päivälle lyhyemmän reitin. Tämän järjestelyn taustalta paistaa myös hieman se ajatus, joka miulla jossain vaiheessa oli mielessä tälle kesälle. Eli että olisin lähtenyt ajelemaan etelärannikolle Kuninkaantietä (jota pitkin siis tein ihka ensimmäisen reissuni 2011) ja yöpynyt aina kaksi yötä yhdessä kaupungissa, jotta jää hyvin aikaa tutustua lähialueeseen. Mutta koska se ei nyt toteutunut tänä vuonna, niin testaan vähän tällä reissulla miltä moinen tuntuisi. Ainakin voin noina kahtena päivänä liikkua huomattavasti kevyemmällä tavaramäärällä kuin matkoilla yleensä.

Koska joitakuita saattaa kiinnostaa, miksi valitsin reissun kohteeksi juuri Etelä-Karjalan, niin valaistaanpa vähän sitäkin puolta. Ratkaisu liittyy hyvin pitkälti tämän hetkiseen satunnaiseen työkuvioon. Olen mukana kehittämässä EuroVelo 13 -pyöräilyreitin (tuttavallisemmin Iron Curtain Trail) Suomen osuutta ja Savitaipaleen koukkausta lukuun ottamatta valitsemani reitti noudattelee tuon reitin linjausta. En nyt ala tässä purkamaan auki Iron Curtain Trailia sen syvemmin, mutta kyseessä on siis Euroopan halki pohjoisesta etelään kulkeva pyöräilyreitti, joka on teemoitettu hyvin vahvasti sotahistorialla ja aikoinaan vallinneella Euroopan kahtiajaolla. Asiasta enemmän kiinnostuneille löytyy lisätietoa osoitteista http://www.eurovelo13.com/ ja http://www.ironcurtaintrail.eu/en/. Suomen osuudelle ollaan tällä hetkellä miettimässä matkailijoille myytäviä tuotepaketteja ja sellaisen runkoa tämäkin reissu kaiketi tavallaan edustaa. Kyseessä on siis osittain työ- ja osittain vapaa-ajan reissu. Toisin sanoen suunnittelu työn piikkiin, toteutus omasta kukkarosta.

Tällaista siis tiedossa tänä kesänä. Varsin typistetyllä sapluunalla nyt mennään, mutta sentään mennään ylipäätään. Niin ja ajankohta tälle on siis tosiaan 18.-23.8., kun se nyt näköjään melkein unohtui mainita. 18. päivä aamujunalla Simpeleelle ja 23. päivä junalla Lappeenrannasta takaisin. Kyllä, valitsin nyt tähän välille junan vaikka kaksi vuotta sitten haukuin VR:n pyörätelineet maanrakoon. Katsotaan miten tällä kertaa käy. Tarvittaessa vaikka seison koko matkan pyörän vieressä vahtimassa ellei teline ole suosiollisella päällä.

PS. Tämä oli samalla Fillarnistin 100. blogikirjoitus!


4 kommenttia:

Kari Kareinen kirjoitti...

Tuleppa käymään ku kerran vierestä menet. Kahvit tarjoon.

Fillarnisti kirjoitti...

Kiitos kutsusta. Kyllähän se vaan passaa.
Oon niillä paikkeilla varmaan suunnilleen siinä kolmen aikoihin iltapäivästä.

Kari Kareinen kirjoitti...

Sehän passaa ni voi pitää kaffepaussin.

vv kirjoitti...

Rautakoskentie on nyt päällystetty, eli Vainikkalasta voi ajaa näpsäkän ympyrälenkin vaalimaantielle ja sieltä lappeenrantaan.