Fillarnisti

2. elokuuta 2015

Tour de PoKeSa alkakoon!

No niin ihmisväki. Vuosi on oltu tässä aika hiljaksiin, mutta kuten parin päivän takaisesta kirjotuksesta joku saatto arvatakin, niin nyt ois tiedossa taas vähän jotain täytettä tänne blogin puolellekin. Mutta koska tässä on sitä aikaa vierähtänyt, niin kerrotaan ja kerrataan nyt hiukan mitä on tapahtunut sitten vuoden takaisen.

Pyöränihän tosiaankin varastettiin eräänä perjantai-iltana Joensuun keskustasta noin vuosi sitten. Siitä seurasi se, että viime kesänä ei reissua tullut tehtyä. Noh, vakuutus onneksi korvasi menetetyn kulkupelin kaikkine pikkukilkkeineenkin ja uusikin tuli jo siinä syksyllä ostettua, joten sikäli asialla oli niin onnellinen loppu kuin tilanteen huomioon ottaen saattoi olla. Tiedä sitten oliko tuo pyöräkuvio vai reissun peruuntuminen vai mikä, mutta joka tapauksessa bloginkirjoitusinto jokseenkin lopahti. Kerrottavaa pyöräilyn tiimoilta kuitenkin olisi talven mittaankin ollut. Taloon nimittäin tuli tämän vuoden alussa läskipyöräkin jo olemassa olevien kulkupelien rinnalle, mutta palataan siihen vaikka joskus tuonnempana. Sillä nyt on aika elää tässä hetkessä ja tulevissa päivissä.

Mietin pitkään mihin väliin nyt kahden vuoden tauon jälkeen sijoittaisin taas vuosittaisen pyöräreissuni. Kesän säät tuntuiva, ja tuntuvat edelleen, olevan kovin ailahtelevia ja välillä alkoi jo tuntua siltä, että viitsiikö tässä lähteä mihinkään. Lopulta kuitenkin tein ehkä aika pikaisestiki lopullisen päätöksen, että kyllä se lähdettävä on ja siinä päätöspuuskassa sitten reittikin hahmottui melko vikkelästi. Sen takia en tästä paljon ole täälläkään etukäteen kertoillut, kun aattelin, että tässähän se sitten selviää kun liikkeelle lähdetään.

Nyt siis olen liikkeellä. Tosin tänään ohjelmaan kuului vasta siirtymätaival bussilla Joensuusta...Ouluun! Kyllä. Täällä sitä ollaan taas samassa kaupungissa, johon kahden vuoden takainen Tour de Pohjanmaa pyöräilyn osalta päättyi. Tämä yhteensattuma ei ollut kovin harkittu. Näin vain sattui käymään ja onhan siinä omanlaistaan hauskaa jatkumoa.

Mutta jotta kaikki ei olisi liian tuttua, niin tällä kertaa matkan reitti vie Pohjanmaan rannikon sijaan sen syvään ytimeen. Eli siis keskemmälle. No kyllä te nyt siitä karttakuvasta tajuatte mitä tarkoitan. Ja jotta tilanteet muuttuisivat vieläkin enemmän edellisiin reissuihin nähden, niin tällä kertaa kamojen mukana kulkee myös TELTTA! Pariksi yöksi on kyllä tarkoitus mennä ihan hotellimaiseen majoitukseenkin, mutta pääasiassa pyrin hyödyntämään matkan varrella olevia leirintäalueita. Tai ellei niitä ole, niin jotain viehättäviä lammenrantoja tai vastaavia. Saas nähdä kui äijän käy.

Tässä välissä joku varmaan on jo ehtinyt ihmetellä otsikosta, että mikä ihmeen PoKeSa. Noh, vietin koko seitsemän tunnin bussimatkan miettien mikä olisi tämän reissun nimi. Tour de Pohjanmaa nyt oli pois laskuista, koska se on jo tehty. Ja olisi tylsää tehdä joku Tour de Pohjanmaa 2. Niinpä sitten päädyin tylsän nimen sijaan niinkin nerokkaaseen päätelmään, että koska reitti kulkee Pohjanmaan kautta Keski-Suomeen ja sipaisee vielä lopussa vähän Savoakin, niin olkoon sitten PoKeSa. Pohjanmaa, Keski-Suomi, Savo. Tosi nerokasta. Kuulostaa joltain mielikuvituksettomalta hankkeen nimeltä, mutta parempaa ei nyt irronnut. Jos jollain on joku hiukankin parempi nimi-idea, niin saa kertoa :D

Majoituksen lisäksi ajattelin kokeilla jotain vähän erilaista tämän blogin osaltakin. Koska tällainen kirjoitustyö vie aina melkoisesti aikaa ja pitää muistella mitä kaikkea päivään on mahtunut ja vielä lisäillä sopivia kuvia yms yms. Niin olen tällä kertaa päättänyt hieman vähentää tekstin ja kuvien määrää, ja kokeilen tehdä päivän näkymistä ja paikoista simppelit lyhyet videot tänne laitettavaksi. Vielä en ole päättänyt kertoilenko myös videoilla jotain vai miten teen, mutta ehkä se tässä reilun viikon aikana hahmottuu niin miulle kuin teillekin. Tämän päivän video olkoon jonkinlainen harjoitelma tulevaa varten. Toivottavasti seuraavat päivät ovat hieman tapahtumarikkaampia tähän verrattuna. Mutta joka tapauksessa nauttikaa "siirtymätaipaileeni" näkymistä ja palataan ihan kunnolla asiaan huomenna, jolloin suuntana on Vihanti.

 

29. heinäkuuta 2015

Krhm... juuh tota... moi!

Tiedättekö mitä tapahtui 499680 minuuttia sitten?
Tai jos vähän tiivistetään, niin 8328 tuntia sitten? 
Tai jos vielä oikeen tiivistetään, niin 347 päivää sitten?

Joku ehkä arvasikin jo oikein. 
Noin vuosi sitten kirjoitin edellisen blogikirjoituksen tänne. Juu ei tarvitse sanoa, että vähän ehti aikaa vierähtää tässä välissä. Niin ehti miunkin mielestä.

Nytkään en meinaa kirjotella pitkästi, vaan jätän teille vain tähän katseltavaksi yhden kuvan, joka viestittäköön itse kullekin sitä onko tänne lähitulevaisuudessa tulossa lisää tekstiä tai muuta sisältöä.



16. elokuuta 2014

Radon varastettiin


Kuvassa oleva 30-vaihteinen mattamusta Radon Sunset 10.0 varastettiin Joensuussa Torikatu 35:n pihalta perjantaina 15.8. klo 18:00-24:00 välisenä aikana.

Pyörässä oli asennettuna mm. punaiset lukkopolkimet ("hybridipolkimet") sekä ohjaustangossa Ortliebin tankolaukun pidike.

"Erityistuntomerkkinä" ohjainkannattimen molemmilla puolilla naarmuja.


PS. Tämä tarkoittaa samalla sitä, että ellei pyörä nyt jotenkin mystisesti palaudu miulle viikonlopun aikana, niin tänä kesänä pyöräreissu jää väliin.


8. elokuuta 2014

Pienehkö Reittipaljastus 2014!


Helteistä päivää vaan kaikille. Vaikka en voikaan kaikkien kohdalla olla varma onko silloin enää hellettä, kun tätä luette. Kirjoitettaessa joka tapauksessa on.

Moni on varmaan jo ehtinyt kesän mittaan miettiä, että meinaako allekirjoittanut tänä vuonna tehdä lainkaan minkäänlaista reissua, kun ei ole mitään näkynyt eikä kuulunut asiaan liittyen. Tähän voisi todeta, että samaa on tullut itsekin tuossa männä kuukausina pohdiskeltua. Jollain tapaa oli koko kevään ja kesän ajan sellainen olo, että kyllä johonkin tulee lähdettyä, mutta kaikki muu, kuten minne, milloin ja miten pitkäksi aikaa, oli melkoisen epävarmaa. Syitä tähän arpomiseen voisi keksiä useammankin.

Ensinnäkin mahdolliset työkuviot kesän ajalle loivat epävarmuutta suunnitelmiin, koska ei ollut tiedossa olisiko jossain vaiheessa oltava tiiviisti tietokoneen äärellä tekemässä ja tavoitettavissa. Epävarma työtilanne luo aina samalla myös epävarmuutta taloustilanteeseen, jolloin ei ainakaan heti ensimmäiseksi ole suinpäin rynnimässä kustannuksiltaan aiempien vuosien kaltaisille reissuille. Tämän lisäksi kesän mittaan oli tiedossa useana viikonloppuna erinäisiin juhlallisuuksiin ja muihin tapahtumiin liittyviä menemisiä, joista aiheutui se ettei ainakaan kovin kauas pystynyt lähtemään. Näiden reunaehtojen vallitessa kesä- ja heinäkuu menivät varsin nopeasti ohi ja kohta huomasinkin olevani jo tämän kyseisen vuodenajan ehtoopuolella. Tuli siis hiljalleen aika yrittää tehdä jonkinlaisia päätöksiä.

Päätös syntyi lopullisesti tuossa joskus viikko pari sitten ja sen lopputuloksena voin nyt paljastaa suunnitelmani tämänvuotiselle pyöräreissulleni, joka kantakoon nimeä.

Etelä-Karjala Minitour!
(tuttavallisemmin E-K Minitour)


Kuten reittikartasta jo voi päätellä, reissu poikkeaa aiemmistani jonkin verran. Siis muutenkin kuin sijainniltaan. Tämä johtuu suurelta osin jo edellä kerrotuista syistä. Reissu on sekä ajallisesti että matkallisesti lyhin, mitä olen tässä nyt kohta neljän kesän aikana tehnyt. Noiden viiden pyöräilypäivän aikana kilometrejä kertyy vain n. 270. Tämän lisäksi kolme viimeistä yötä vietän yhdessä ja samassa paikassa, eli Lappeenrannassa, josta käsin teen tuon piston rajan pintaan Vainikkalaan sekä kierroksen Savitaipaleen kautta. Tuollainen päiväretkien teko yhdestä tukikohdasta mahdollistaa mm. sen, että huonon ilman sattuessa jommalle kummalle päivälle, voin valita sille päivälle lyhyemmän reitin. Tämän järjestelyn taustalta paistaa myös hieman se ajatus, joka miulla jossain vaiheessa oli mielessä tälle kesälle. Eli että olisin lähtenyt ajelemaan etelärannikolle Kuninkaantietä (jota pitkin siis tein ihka ensimmäisen reissuni 2011) ja yöpynyt aina kaksi yötä yhdessä kaupungissa, jotta jää hyvin aikaa tutustua lähialueeseen. Mutta koska se ei nyt toteutunut tänä vuonna, niin testaan vähän tällä reissulla miltä moinen tuntuisi. Ainakin voin noina kahtena päivänä liikkua huomattavasti kevyemmällä tavaramäärällä kuin matkoilla yleensä.

Koska joitakuita saattaa kiinnostaa, miksi valitsin reissun kohteeksi juuri Etelä-Karjalan, niin valaistaanpa vähän sitäkin puolta. Ratkaisu liittyy hyvin pitkälti tämän hetkiseen satunnaiseen työkuvioon. Olen mukana kehittämässä EuroVelo 13 -pyöräilyreitin (tuttavallisemmin Iron Curtain Trail) Suomen osuutta ja Savitaipaleen koukkausta lukuun ottamatta valitsemani reitti noudattelee tuon reitin linjausta. En nyt ala tässä purkamaan auki Iron Curtain Trailia sen syvemmin, mutta kyseessä on siis Euroopan halki pohjoisesta etelään kulkeva pyöräilyreitti, joka on teemoitettu hyvin vahvasti sotahistorialla ja aikoinaan vallinneella Euroopan kahtiajaolla. Asiasta enemmän kiinnostuneille löytyy lisätietoa osoitteista http://www.eurovelo13.com/ ja http://www.ironcurtaintrail.eu/en/. Suomen osuudelle ollaan tällä hetkellä miettimässä matkailijoille myytäviä tuotepaketteja ja sellaisen runkoa tämäkin reissu kaiketi tavallaan edustaa. Kyseessä on siis osittain työ- ja osittain vapaa-ajan reissu. Toisin sanoen suunnittelu työn piikkiin, toteutus omasta kukkarosta.

Tällaista siis tiedossa tänä kesänä. Varsin typistetyllä sapluunalla nyt mennään, mutta sentään mennään ylipäätään. Niin ja ajankohta tälle on siis tosiaan 18.-23.8., kun se nyt näköjään melkein unohtui mainita. 18. päivä aamujunalla Simpeleelle ja 23. päivä junalla Lappeenrannasta takaisin. Kyllä, valitsin nyt tähän välille junan vaikka kaksi vuotta sitten haukuin VR:n pyörätelineet maanrakoon. Katsotaan miten tällä kertaa käy. Tarvittaessa vaikka seison koko matkan pyörän vieressä vahtimassa ellei teline ole suosiollisella päällä.

PS. Tämä oli samalla Fillarnistin 100. blogikirjoitus!