Helteistä päivää vaan kaikille. Vaikka en voikaan kaikkien
kohdalla olla varma onko silloin enää hellettä, kun tätä luette.
Kirjoitettaessa joka tapauksessa on.
Moni on varmaan jo ehtinyt kesän mittaan miettiä, että
meinaako allekirjoittanut tänä vuonna tehdä lainkaan minkäänlaista reissua, kun
ei ole mitään näkynyt eikä kuulunut asiaan liittyen. Tähän voisi todeta, että
samaa on tullut itsekin tuossa männä kuukausina pohdiskeltua. Jollain tapaa oli
koko kevään ja kesän ajan sellainen olo, että kyllä johonkin tulee lähdettyä, mutta
kaikki muu, kuten minne, milloin ja miten pitkäksi aikaa, oli melkoisen
epävarmaa. Syitä tähän arpomiseen voisi keksiä useammankin.
Ensinnäkin mahdolliset työkuviot kesän ajalle loivat
epävarmuutta suunnitelmiin, koska ei ollut tiedossa olisiko jossain vaiheessa
oltava tiiviisti tietokoneen äärellä tekemässä ja tavoitettavissa. Epävarma
työtilanne luo aina samalla myös epävarmuutta taloustilanteeseen, jolloin ei
ainakaan heti ensimmäiseksi ole suinpäin rynnimässä kustannuksiltaan aiempien
vuosien kaltaisille reissuille. Tämän lisäksi kesän mittaan oli tiedossa useana
viikonloppuna erinäisiin juhlallisuuksiin ja muihin tapahtumiin liittyviä
menemisiä, joista aiheutui se ettei ainakaan kovin kauas pystynyt lähtemään.
Näiden reunaehtojen vallitessa kesä- ja heinäkuu menivät varsin nopeasti ohi ja
kohta huomasinkin olevani jo tämän kyseisen vuodenajan ehtoopuolella. Tuli siis
hiljalleen aika yrittää tehdä jonkinlaisia päätöksiä.
Päätös syntyi lopullisesti tuossa joskus viikko pari sitten
ja sen lopputuloksena voin nyt paljastaa suunnitelmani tämänvuotiselle
pyöräreissulleni, joka kantakoon nimeä.
Etelä-Karjala Minitour!
(tuttavallisemmin E-K Minitour)
Kuten reittikartasta jo voi päätellä, reissu poikkeaa
aiemmistani jonkin verran. Siis muutenkin kuin sijainniltaan. Tämä johtuu
suurelta osin jo edellä kerrotuista syistä. Reissu on sekä ajallisesti että
matkallisesti lyhin, mitä olen tässä nyt kohta neljän kesän aikana tehnyt.
Noiden viiden pyöräilypäivän aikana kilometrejä kertyy vain n. 270. Tämän
lisäksi kolme viimeistä yötä vietän yhdessä ja samassa paikassa, eli
Lappeenrannassa, josta käsin teen tuon piston rajan pintaan Vainikkalaan sekä
kierroksen Savitaipaleen kautta. Tuollainen päiväretkien teko yhdestä
tukikohdasta mahdollistaa mm. sen, että huonon ilman sattuessa jommalle
kummalle päivälle, voin valita sille päivälle lyhyemmän reitin. Tämän
järjestelyn taustalta paistaa myös hieman se ajatus, joka miulla jossain
vaiheessa oli mielessä tälle kesälle. Eli että olisin lähtenyt ajelemaan
etelärannikolle Kuninkaantietä (jota pitkin siis tein ihka ensimmäisen reissuni
2011) ja yöpynyt aina kaksi yötä yhdessä kaupungissa, jotta jää hyvin aikaa
tutustua lähialueeseen. Mutta koska se ei nyt toteutunut tänä vuonna, niin
testaan vähän tällä reissulla miltä moinen tuntuisi. Ainakin voin noina kahtena
päivänä liikkua huomattavasti kevyemmällä tavaramäärällä kuin matkoilla
yleensä.
Koska joitakuita saattaa kiinnostaa, miksi valitsin reissun kohteeksi juuri
Etelä-Karjalan, niin valaistaanpa vähän sitäkin puolta. Ratkaisu
liittyy hyvin pitkälti tämän hetkiseen satunnaiseen työkuvioon. Olen mukana
kehittämässä EuroVelo 13 -pyöräilyreitin (tuttavallisemmin Iron Curtain Trail)
Suomen osuutta ja Savitaipaleen koukkausta lukuun ottamatta valitsemani reitti
noudattelee tuon reitin linjausta. En nyt ala tässä purkamaan auki Iron Curtain
Trailia sen syvemmin, mutta kyseessä on siis Euroopan halki pohjoisesta etelään
kulkeva pyöräilyreitti, joka on teemoitettu hyvin vahvasti sotahistorialla ja
aikoinaan vallinneella Euroopan kahtiajaolla. Asiasta enemmän kiinnostuneille
löytyy lisätietoa osoitteista http://www.eurovelo13.com/
ja http://www.ironcurtaintrail.eu/en/.
Suomen osuudelle ollaan tällä hetkellä miettimässä matkailijoille myytäviä
tuotepaketteja ja sellaisen runkoa tämäkin reissu kaiketi tavallaan edustaa.
Kyseessä on siis osittain työ- ja osittain vapaa-ajan reissu. Toisin sanoen suunnittelu työn
piikkiin, toteutus omasta kukkarosta.
Tällaista siis tiedossa tänä kesänä. Varsin typistetyllä
sapluunalla nyt mennään, mutta sentään mennään ylipäätään. Niin ja ajankohta
tälle on siis tosiaan 18.-23.8., kun se nyt näköjään melkein unohtui mainita. 18.
päivä aamujunalla Simpeleelle ja 23. päivä junalla Lappeenrannasta takaisin.
Kyllä, valitsin nyt tähän välille junan vaikka kaksi vuotta sitten haukuin VR:n pyörätelineet maanrakoon. Katsotaan miten tällä kertaa käy. Tarvittaessa vaikka seison koko matkan pyörän vieressä vahtimassa ellei teline ole
suosiollisella päällä.
4 kommenttia:
Tuleppa käymään ku kerran vierestä menet. Kahvit tarjoon.
Kiitos kutsusta. Kyllähän se vaan passaa.
Oon niillä paikkeilla varmaan suunnilleen siinä kolmen aikoihin iltapäivästä.
Sehän passaa ni voi pitää kaffepaussin.
Rautakoskentie on nyt päällystetty, eli Vainikkalasta voi ajaa näpsäkän ympyrälenkin vaalimaantielle ja sieltä lappeenrantaan.
Lähetä kommentti