Tää kirjotus tulee nyt oikeestaan jo yli kuukauden myöhässä,
mutta eipä tuo varsinaisesti mitään haittaa. Pientä taustotusta tähän kuitenkin
vois kertoa.
Taisin Tour de Pohjanmaa -reissun ennakkoturinassa
mainita hankkineeni pyöräilykengät, vaikka lukkopolkimia ei pyörässä vielä
ollukaan. Tähän asiaan tuli muutos oikeestaan jo reissun viime metreillä. Olin
jo aiemmin päättäny hankkivani lukkopolkimet reissun jälkeen. Niinpä hoidin
asian kuntoon jo reissun aikana ja laitoin poljintilauksen menemään. Ajotus osu
jopa niin nappiin, että polkimet saapui lähipostiin samana päivänä kun
kotiuduin reissulta. Pääsin siis asennushommiin heti reissua seuranneena
päivänä.
Polkimiksi valikoitu Shimanon M324-polkimet, jotka on ns.
hybridipolkimet. Polkimien toisella puolella siis on lukot ja toista puolta voi
käyttää ihan tavallisellakin tossulla. Sopii hyvin tällaseen vaihtelevaan
arkipyöräilyyn.
Mutta kuten kaikki pyöräilyä harrastavat tietää, niin
kaikkea teknistä huttua tärkeempäähän hommassa on se, miltä pyörä näyttää.
Tästä syystä polkimetkaan ei kelvannu sellasenaan, vaan niihin piti saada
hiukan uutta ilmettä ennen paikalleen laittamista. Edessä oli siis käynti
Biltemassa, jonka jälkeen muodonmuutos eteni lyhykäisyydessään seuraavasti:
Arkojen paikkojen suojaus elmukelmun ja maalarinteipin
avulla.
Pohjamaalia pintaan muutama kerros.
Tämän jälkeen varsinainen väri.
Vielä pari lakkakerrosta ja suojateipit pois.
Ja kaiken tämän jälkeenhän pyörä näyttääkin jo paljon
nopeemmalta!
Värivalinta ei aivan millilleen osunu yhteen (kuvista
puuttuvien) pyörälaukkujen kanssa, mutta kaikkeen tottuu. Näin nyt reilun
kuukauden jälkeen tosin huomaa, että pieni laiskuus vähän kostautui. Koska en
tullu karhentaneeksi maalattavaa pintaa, niin etenkin oikeanpuolimmaisen
polkimen ulkosyrjistä maali on jo kulunut jonkin verran pois. Jossain vaiheessa
pitää siis varmaan ainakin noiden pintojen osalta suorittaa uudelleenmaalaus
ihan kunnolla. Mutta sen aika on sitten joskus. Tämän syksyn voi vielä hyvin
sujutella hiukan kuluneellakin tulipunaisella poljennalla!
2 kommenttia:
Otappa kehä irti polkimista, ku on neljällä kuuskolo ruuvilla kiinni. Sitten karhennus onnistuu helpommin ja samoin maalaus.
Moi Kari.
Kiitos vinkistä. Olin niin innolla tota tekemässä sillon, että en malttanu miettiä mikä ois paras tapa. Tehdään fiksummin seuraavalla kerralla :)
Lähetä kommentti