Lyhyestä virsi kaunis eli alla Tour de Pohjanmaan reittisuunnitelma. Punaiset pallukat merkkaa majapaikkakaupunkeja.
Ja suunta siis etelästä pohjoiseen.
Kohta mennään!
21. heinäkuuta 2013
19. heinäkuuta 2013
Tour de Pohjanmaa - Ennakkotunnelmia
Blogi on ollu varsin hiljaa reilun kuukauden. Tai mitä sitä
nyt tässä kertomaan. Oottehan te sen huomannu itekin. Hiljasuuteen ei oo mitään
järkevää tai järjetöntä syytä. Ainoastaan vaan se, että en oo kirjottanu mitään.
Pyöräilyn saralla tässä kuukauden aikana nyt ei mitään merkittävää oo
tapahtunu. Kesäkuun alkupuolella osallistuin Pyhäselän ympäripyöräilyyn, josta
oli tarkotus tänne kirjotella enemmänkin, mutta se jäi tekemättä. Tapahtumassa
tuli sotkettua 120 kilsaa, koettua puolivälissä kunnon ukkoskuuro ja
hyödynnettyä järjestäjän pitämien huoltopisteiden tarjoilut. Päivästä olisi
mukava kirjottaa, että se on hieno jokavuotinen tapahtuma, jossa paikalliset
vähemmänkin pyöräilyä harrastavat osallistuvat sankoin joukoin nauttimaan
hienosta reitistä ja pyöräilyn ilosta. Mutta koska järjestäjät eivät ilmeisesti
oo halukkaita tai kyvykkäitä tekemään tapahtuman eteen juurikaan mitään, niin
näin ei ole. Mukana oli vajaa 50 pyöräilijää, joista suurin osa tiukasti
kilpailumielellä mukana. Reitti tarjoaisi hienon mahdollisuuden suureen koko
kansan pyöräilytapahtumaan, mutta kun ei niin ei. Mutta se siitä. Ehkä jonakin
päivänä.
Palataanpa sitten nykyhetkeen otsikon mukaisesti. Taannoin
jo tulevan kesäreissun suunnitelmista kerroinkin ja ne suunnitelmat alkaa nyt
konkretisoitua. Reittiin on tullut oikeastaan vain yksi isompi muutos ja se
koskee lähtöpaikkaa. Vaasan sijaan aattelin lähteä liikkeelle Seinäjoelta. En
oikeastaan edes nyt tarkkaan muista miks päädyin tähän ratkasuun, mutta sillä
nyt mennään. Toinen pienempi muutos on toisen päiväetapin (Ylihärmä -
Uusikaarlepyy) venyttäminen Pietarsaareen asti. Tähän taisi vaikuttaa
Uudenkaarlepyyn heikohko majoitusvaihtoehtojen määrä. Joitain muitakin pieniä
reitin oikomisia oon tehny, mutta ne ei oo niin merkittäviä. Lähinnä sellasia
normaaleja muutoksia mitä tulee, kun pienen tauon jälkeen ottaa
reittisuunnitelman uudelleen nenän eteen ja alkaa miettiä ”minkähän hiton takia
oon aatellu tuolta meneväni”. Siinä se reitti sitten vähän järkiperäistyy
hiljalleen.
Näiden viime hetken suunnitelmien mukaisesti lähtö ois
tulevana maanantaina. Aamulla ois tarkotus hypätä bussin kyytiin, jos siihen
nyt pyöräni kanssa mahdun. Sen enempää Matkahuolto kuin liikennöivä yhtiökään
ei sitä voinu luvata. Kuulemma saattaa vasta maanantaiaamuna tietää mahtuuko
pyörä kyytiin vai ei. Saattaa riippua ihan kuskistakin. Sopivasti pientä
jännitystä jo heti reissun alkuun. Oon kyllä B-vaihtoehdoksi katsonu, että
Seinäjoelle pääsee junallakin vielä sen jälkeen jos aamulla näyttää siltä,
ettei bussiin oo asiaa.
Muutoin viimeset pari päivää on menny kamoja kasaillessa ja
miettiessä, mitä kaikkea aiemmin turhaksi todettua vois nyt jättää pois
matkasta. Ainakin oon päätyny siihen, että kaikki mukaan lähtevä vaate on
teknistä. Parit lämpimämmät sukat taitaa kasassa olla siltä varalta jos on
vilposia lattioita tai iltoja majapaikkakaupungeissa. Pelkästään teknisiin
materiaaleihin päätymiseen nyt voi löytää moniakin syitä. Ovat kevyempiä,
menevät pienempään tilaan, kastuessaan kuivuvat nopeesti ja nykyään kun niitä
on ihan fiksun olosia noin niin kun ihmisten ilmoilla käytettäväksikin.
Kovin suuria varustehankintoja ei oo enää tälle vuodelle
tarvinnu tehdä. Tärkeimpänä ehkä (vihdoinkin) hyvin sadetta pitävä pusakka.
Hommasin Vauden Spray Jacket III -pusakan, jonka ehdin ennen loman alkua parin
työmatkan verran testata ja hyvältä vaikuttaa. Ei tullut kovempikaan sade läpi.
Lisäksi pusakka menee n. 1,5 meikäläisen nyrkin kokoiseksi mytyksi laukkuun,
joten tilaakaan ei juuri vie. Toinen hankinta on ihan ihka oikeat
pyöräilykengät. Oon siis nyt parin vuoden nihkeilyn jälkeen ainakin jo
puolimatkassa lukkopolkimien hankkimisessa. Kenkien hommaaminen jäi vaan niin
viime tippaan, että en viittiny yrittää niiden polkimien hankkimista ja käytön
opettelua tähän väkisellä enää tunkea. Katellaan asiaa sitten reissun jälkeen.
Onpahan nyt kuitenkin jo jäykkäpohjasemmat ja sutjakammat kengät, joiden päälle
sadesuojatki asettuu tavallisia lenkkareita paremmin.
Reissun majapaikat sain tossa eilisen ja tän päivän aikana
kahta lukuun ottamatta jo varailtua. Pienen lisähankaluuden majapaikkoihin
kyllä näemmä toi se, että on tällanen jonkin sortin lomakuukausi menossa ja
useemmassakin paikassa myytiin pelkkää eioota. Onneks tilanne nyt näyttää
kuitenki lopulta ihan hyvältä. Toivoa siis sopii, että joku kulkupeli huolii
miut maanantaina kyytiinsä.
Näissä tunnelmissa täällä siis edetään. Huomenna pitää vielä
muutamat viime hetken ostokset käydä tekemässä ja sitten maanantaina
norkoilemaan asemalle. Siihen mennessä ois hyvä saada kamat laukkuihin.
Ai niin! Sen verran vielä, että tänä vuonna reissua voi
seurata täällä blogin puolella sekä Twitterissä. Facebook jää tällä kertaa
todennäköisesti hieman sivuosaan. Toki sinne blogipäivitysten linkit varmaankin
ilmestyy.
5. kesäkuuta 2013
Kesätunnelmia kuvina
Otetaanpa tähän väliin hyvin simppeli postaus pääasiassa kuvien muodossa.
Nautiskelin reilu viikko sitten helteisestä kesäpäivästä ympäri kaupunkia. Päivän lounas tuli nautittua uudessa kesäravintola Kesäladossa, jonka jälkeen ajauduin keskustan laitamille toviksi lueskelemaan kirjaa puiston siimekseen. Pistäydyin myös Sinkkolan kotieläinpihan kesän avajaisissa katselemassa meininkiä ja toki myös possuja. Lettujakin ois ollu tarjolla, mutta niillä oli niin paljon suosiota, etten joutanut jäädä odottelemaan vuoroani.
Mutta tältä päivä siis näytti.
Nautiskelin reilu viikko sitten helteisestä kesäpäivästä ympäri kaupunkia. Päivän lounas tuli nautittua uudessa kesäravintola Kesäladossa, jonka jälkeen ajauduin keskustan laitamille toviksi lueskelemaan kirjaa puiston siimekseen. Pistäydyin myös Sinkkolan kotieläinpihan kesän avajaisissa katselemassa meininkiä ja toki myös possuja. Lettujakin ois ollu tarjolla, mutta niillä oli niin paljon suosiota, etten joutanut jäädä odottelemaan vuoroani.
Mutta tältä päivä siis näytti.
19. toukokuuta 2013
Epäekomatkailua
Tämä kirjoitus pitää sisällään oikeastaan kaikkea sellaista,
joka yleensä loistaa poissa olollaan tästä kuin muistakin saman oloisista
blogeista. Tiedossa ei ole mitään luonnonrauhaa tai maisemista ja pienistä
persoonallisista käyntikohteista nauttimista tai kaikkein vähiten lihasvoimalla
liikkumista. Näiden sijaan kirjoitus täyttyy hyvin pitkälti bensan kärystä,
savuavista renkaista ja kesäisestä kansanjuhlatunnelmasta.
Mistä siis on kyse?
No tästä!
Lähdin reilu viikko sitten synttäreideni varjolla
toteuttamaan monivuotista haavetta eli seuraamaan F1-kisoja paikan päälle,
kohteena Espanjan GP Barcelonan kupeessa. Ajatus reissusta tuli aika ex tempore
kauden ekan kisan jälkeen. Ja kun kisa se ajankohdaltaan vielä osui synttäriviikonlopulle,
niin siinähän oli hyvä lisäperuste asialle. Ja vielä kolmantena motivaattorina
oli se, että Barcelona oli entuudestaan tuttu kaupunki, joten ei tarvinnut ihan
vieraalle maaperälle lähteä itsekseen seikkailemaan.
Millainen kokemus kisa sitten oli. Kaikesta
epäekologisuudestaan huolimatta on sanottava, että erittäin erinomainen. Jos
kyseinen laji vähääkään kiinnostaa, niin suosittelen ainakin kerran elämässä
lähtemään kokemaan tunnelmaa paikan päälle. Nimen omaan tunnelma oli se, joka
teki parhaimman vaikutuksen. Kaikki kymmenettuhannet kisavieraat ovat vähän
kuin suurta perhettä. Vaikka jokaisella onkin se oma suosikkinsa, niin myös
muita kannatetaan varsin tasapuolisesti. Erityisen mukava oli tietysti huomata,
että Räikkönen on varsin suosittu kaveri lajia seuraavien kansallisuudesta
riippumatta.
Yleisesti ottaen kisatunnelmassa on paljon samaa kuin
vaikkapa kesäfestareilla. Suurimpana erona ehkä känniääliöiden puuttuminen kuvioista oikeastaan kokonaan. Sen sijaan hyvinkin monet olivat lähteneet koko
perheen voimin liikkeelle retkituoleineen ja pikniktarpeineen. Itselläkin oli
kylmälaukussa evästä aina päivän tarpeiksi. Radan varrelle mennään siis
viettämään koko päivä. Oikeastaan voi puhua kolmen päivän mittaisesta
tapahtumasta, koska innokkaimmat (minä mukaan luettuna) nautiskelevat menosta
kisapäivän lisäksi myös perjantain harjoituspäivän ja lauantain aika-ajojen
osalta. Päivien ohjelmassahan on siis monia oheisluokkiakin, joten radalla
näkee päivän mittaan muitakin kuin pelkästään F1-autoja. Aamusta iltaan
kestävään menoon ”pakottaa” osittain myös General Admission -kisalippu, jolla
pääsee vapaasti radan varrella oleville nurmialueille, mutta hyvän paikan
saadakseen kannattaa olla ajoissa paikalla. Toki jos rahaa on ja ei halua
aamutuimaan lähteä paikkaa varaamaan, niin pakkanumerollisia katsomoitakin
löytyy vaikka miten paljon.
Jos jollakulla nyt heräsi kiinnostus lähteä kisoja
katsomaan, niin jakelen tässä mielelläni käytännön vinkkejä ensikertalaisen
kokemuksella. Oman kokemuksen ja kolmen päivän aikana muiden suomalaisten
kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta uskallan sanoa, että kisavieraan kannalta
juuri Barcelonan kisa on yksi parhaimmista. Kaupungista on hyvät junayhteydet
Montmelon pikkukaupunkiin, jossa Circuit de Catalunyan rata siis varsinaisesti
sijaitsee. Juna-asemalta on noin kolmen kilsan kävelymatka radalle, mutta se
taittui ainakin aurinkoisella säällä oikein mainiosti. Samalla pystyi jo hyvin
virittäytymään tunnelmaan muiden radalle suuntaavien seurassa. Ja toki
ostamaan reitin varrella olevista kojuista kaikkea tarpeellista
kisarekvisiittaa.
Itse rata-alueella liikkuminen on helppoa ja selkää hyvien opasteiden ja karttojen ansiosta. Lisäksi siellä on yli- ja alikulkuja eri puolilla rataa, eli koko aluetta ei tarvitse kiertää päästäkseen haluamalleen paikalle. General Admission -alueet ovat hyviä ja screenien ansiosta kisassa pysyy hyvin kärryillä. Siltä katsomoalueelta, jossa itse olin, oli vielä näkyvyys pääsuoran varrella olevaan tulospylvääseen, josta näki helposti koko ajan kärkikymmenikön sijoitukset, kunhan vaan tietää mikä kunkin kuljettajan kilpailunumero on. Ruokamyyntipisteitäkin alueelta löytyy, joten mikäli ei halua eväitä kanniskella mukanaan, niin ruokaa kyllä saa. Toki GA-alueelta ei mielellään enää lähde pois kun on hyvän paikan löytänyt. Ellei sitten joku kanssaseuraaja pidä paikkaa sillä välillä. Retkijakkara tai -tuoli on mukava lisä kisavarustukseen, niin ei tarvitse kolmea päivää seisoskella tai istua nurmikolla. Itse havahduin tähän kahden päivän jälkeen ja sunnuntaiksi kävin paikallisesta tavaratalosta jakkaran viihtyvyyttä lisäämään.
Itse rata-alueella liikkuminen on helppoa ja selkää hyvien opasteiden ja karttojen ansiosta. Lisäksi siellä on yli- ja alikulkuja eri puolilla rataa, eli koko aluetta ei tarvitse kiertää päästäkseen haluamalleen paikalle. General Admission -alueet ovat hyviä ja screenien ansiosta kisassa pysyy hyvin kärryillä. Siltä katsomoalueelta, jossa itse olin, oli vielä näkyvyys pääsuoran varrella olevaan tulospylvääseen, josta näki helposti koko ajan kärkikymmenikön sijoitukset, kunhan vaan tietää mikä kunkin kuljettajan kilpailunumero on. Ruokamyyntipisteitäkin alueelta löytyy, joten mikäli ei halua eväitä kanniskella mukanaan, niin ruokaa kyllä saa. Toki GA-alueelta ei mielellään enää lähde pois kun on hyvän paikan löytänyt. Ellei sitten joku kanssaseuraaja pidä paikkaa sillä välillä. Retkijakkara tai -tuoli on mukava lisä kisavarustukseen, niin ei tarvitse kolmea päivää seisoskella tai istua nurmikolla. Itse havahduin tähän kahden päivän jälkeen ja sunnuntaiksi kävin paikallisesta tavaratalosta jakkaran viihtyvyyttä lisäämään.
Siinä nyt ehkä oli Barcelonan kisan hehkutusta silleen sopivasti. Voin siis hyvillä mielin suositella kyseistä kisaa kaikille
asiasta kiinnostuneille. Ja jos nyt sattuu olemaan sellainen tilanne, että
vaikkapa perheen miesväki haluaisi lähteä kisoihin, mutta naisväkeä asia ei
niin kiinnosta, niin voin sanoa, että Barcelonassa riittää kyllä
nähtävää, osteltavaa ja herkuteltavaa sillä aikaa kun toinen puoli perheestä paistattelee
päivää radalla. Tämä ihan näin ilmaisena vinkkinä :) Toki shoppailtavaa löytyy rata-alueeltakin.
Omalta osalta voi tähän loppuun sanoa, että tällä
reissukokemuksella oli vähän samanlainen vaikutus kuin aikoinaan ekalla pyöräreissullakin.
Eli mitä todennäköisimmin jatkoa seuraa. Espanjan GP muuten osuu
synttäriviikonlopulle ensi vuonnakin...
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)