Tämä kirjoitus pitää sisällään oikeastaan kaikkea sellaista,
joka yleensä loistaa poissa olollaan tästä kuin muistakin saman oloisista
blogeista. Tiedossa ei ole mitään luonnonrauhaa tai maisemista ja pienistä
persoonallisista käyntikohteista nauttimista tai kaikkein vähiten lihasvoimalla
liikkumista. Näiden sijaan kirjoitus täyttyy hyvin pitkälti bensan kärystä,
savuavista renkaista ja kesäisestä kansanjuhlatunnelmasta.
Mistä siis on kyse?
No tästä!
Lähdin reilu viikko sitten synttäreideni varjolla
toteuttamaan monivuotista haavetta eli seuraamaan F1-kisoja paikan päälle,
kohteena Espanjan GP Barcelonan kupeessa. Ajatus reissusta tuli aika ex tempore
kauden ekan kisan jälkeen. Ja kun kisa se ajankohdaltaan vielä osui synttäriviikonlopulle,
niin siinähän oli hyvä lisäperuste asialle. Ja vielä kolmantena motivaattorina
oli se, että Barcelona oli entuudestaan tuttu kaupunki, joten ei tarvinnut ihan
vieraalle maaperälle lähteä itsekseen seikkailemaan.
Millainen kokemus kisa sitten oli. Kaikesta
epäekologisuudestaan huolimatta on sanottava, että erittäin erinomainen. Jos
kyseinen laji vähääkään kiinnostaa, niin suosittelen ainakin kerran elämässä
lähtemään kokemaan tunnelmaa paikan päälle. Nimen omaan tunnelma oli se, joka
teki parhaimman vaikutuksen. Kaikki kymmenettuhannet kisavieraat ovat vähän
kuin suurta perhettä. Vaikka jokaisella onkin se oma suosikkinsa, niin myös
muita kannatetaan varsin tasapuolisesti. Erityisen mukava oli tietysti huomata,
että Räikkönen on varsin suosittu kaveri lajia seuraavien kansallisuudesta
riippumatta.
Yleisesti ottaen kisatunnelmassa on paljon samaa kuin
vaikkapa kesäfestareilla. Suurimpana erona ehkä känniääliöiden puuttuminen kuvioista oikeastaan kokonaan. Sen sijaan hyvinkin monet olivat lähteneet koko
perheen voimin liikkeelle retkituoleineen ja pikniktarpeineen. Itselläkin oli
kylmälaukussa evästä aina päivän tarpeiksi. Radan varrelle mennään siis
viettämään koko päivä. Oikeastaan voi puhua kolmen päivän mittaisesta
tapahtumasta, koska innokkaimmat (minä mukaan luettuna) nautiskelevat menosta
kisapäivän lisäksi myös perjantain harjoituspäivän ja lauantain aika-ajojen
osalta. Päivien ohjelmassahan on siis monia oheisluokkiakin, joten radalla
näkee päivän mittaan muitakin kuin pelkästään F1-autoja. Aamusta iltaan
kestävään menoon ”pakottaa” osittain myös General Admission -kisalippu, jolla
pääsee vapaasti radan varrella oleville nurmialueille, mutta hyvän paikan
saadakseen kannattaa olla ajoissa paikalla. Toki jos rahaa on ja ei halua
aamutuimaan lähteä paikkaa varaamaan, niin pakkanumerollisia katsomoitakin
löytyy vaikka miten paljon.
Jos jollakulla nyt heräsi kiinnostus lähteä kisoja
katsomaan, niin jakelen tässä mielelläni käytännön vinkkejä ensikertalaisen
kokemuksella. Oman kokemuksen ja kolmen päivän aikana muiden suomalaisten
kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta uskallan sanoa, että kisavieraan kannalta
juuri Barcelonan kisa on yksi parhaimmista. Kaupungista on hyvät junayhteydet
Montmelon pikkukaupunkiin, jossa Circuit de Catalunyan rata siis varsinaisesti
sijaitsee. Juna-asemalta on noin kolmen kilsan kävelymatka radalle, mutta se
taittui ainakin aurinkoisella säällä oikein mainiosti. Samalla pystyi jo hyvin
virittäytymään tunnelmaan muiden radalle suuntaavien seurassa. Ja toki
ostamaan reitin varrella olevista kojuista kaikkea tarpeellista
kisarekvisiittaa.
Itse rata-alueella liikkuminen on helppoa ja selkää hyvien opasteiden ja karttojen ansiosta. Lisäksi siellä on yli- ja alikulkuja eri puolilla rataa, eli koko aluetta ei tarvitse kiertää päästäkseen haluamalleen paikalle. General Admission -alueet ovat hyviä ja screenien ansiosta kisassa pysyy hyvin kärryillä. Siltä katsomoalueelta, jossa itse olin, oli vielä näkyvyys pääsuoran varrella olevaan tulospylvääseen, josta näki helposti koko ajan kärkikymmenikön sijoitukset, kunhan vaan tietää mikä kunkin kuljettajan kilpailunumero on. Ruokamyyntipisteitäkin alueelta löytyy, joten mikäli ei halua eväitä kanniskella mukanaan, niin ruokaa kyllä saa. Toki GA-alueelta ei mielellään enää lähde pois kun on hyvän paikan löytänyt. Ellei sitten joku kanssaseuraaja pidä paikkaa sillä välillä. Retkijakkara tai -tuoli on mukava lisä kisavarustukseen, niin ei tarvitse kolmea päivää seisoskella tai istua nurmikolla. Itse havahduin tähän kahden päivän jälkeen ja sunnuntaiksi kävin paikallisesta tavaratalosta jakkaran viihtyvyyttä lisäämään.
Itse rata-alueella liikkuminen on helppoa ja selkää hyvien opasteiden ja karttojen ansiosta. Lisäksi siellä on yli- ja alikulkuja eri puolilla rataa, eli koko aluetta ei tarvitse kiertää päästäkseen haluamalleen paikalle. General Admission -alueet ovat hyviä ja screenien ansiosta kisassa pysyy hyvin kärryillä. Siltä katsomoalueelta, jossa itse olin, oli vielä näkyvyys pääsuoran varrella olevaan tulospylvääseen, josta näki helposti koko ajan kärkikymmenikön sijoitukset, kunhan vaan tietää mikä kunkin kuljettajan kilpailunumero on. Ruokamyyntipisteitäkin alueelta löytyy, joten mikäli ei halua eväitä kanniskella mukanaan, niin ruokaa kyllä saa. Toki GA-alueelta ei mielellään enää lähde pois kun on hyvän paikan löytänyt. Ellei sitten joku kanssaseuraaja pidä paikkaa sillä välillä. Retkijakkara tai -tuoli on mukava lisä kisavarustukseen, niin ei tarvitse kolmea päivää seisoskella tai istua nurmikolla. Itse havahduin tähän kahden päivän jälkeen ja sunnuntaiksi kävin paikallisesta tavaratalosta jakkaran viihtyvyyttä lisäämään.
Siinä nyt ehkä oli Barcelonan kisan hehkutusta silleen sopivasti. Voin siis hyvillä mielin suositella kyseistä kisaa kaikille
asiasta kiinnostuneille. Ja jos nyt sattuu olemaan sellainen tilanne, että
vaikkapa perheen miesväki haluaisi lähteä kisoihin, mutta naisväkeä asia ei
niin kiinnosta, niin voin sanoa, että Barcelonassa riittää kyllä
nähtävää, osteltavaa ja herkuteltavaa sillä aikaa kun toinen puoli perheestä paistattelee
päivää radalla. Tämä ihan näin ilmaisena vinkkinä :) Toki shoppailtavaa löytyy rata-alueeltakin.
Omalta osalta voi tähän loppuun sanoa, että tällä
reissukokemuksella oli vähän samanlainen vaikutus kuin aikoinaan ekalla pyöräreissullakin.
Eli mitä todennäköisimmin jatkoa seuraa. Espanjan GP muuten osuu
synttäriviikonlopulle ensi vuonnakin...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti